نرجس
 
   



جان ارباب نگاهی تو بر این نوکر کن…..

این گدا را به دفاع از حرمت پرپر کن…..

موضوعات: اهل بیت(ع)  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-01-31] [ 08:32:00 ق.ظ ]




زینت به طلا برای مردان حتی طلای سفید جایز نیست  ونماز خواندن با آن باطل است…ولی استفاده از پلاتین که فلز دیگری است اشکالی ندارد…..

موضوعات: احکام  لینک ثابت
 [ 08:14:00 ق.ظ ]




چون در حال حاضر ودر کشور ما این  کار شعار بیگانگان وهمبستگی با آنها محسوب می شود….از آن اجتناب کنید…..ولی پوشیدن آن در کشورهایی  که جزئی از لباس مردم  است.اشکالی ندارد….

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:11:00 ق.ظ ]




سعی کنید نیت خود را خالص کرده واز هرگونه به ویژه استفاده از اموال حرام ومشکوک بپرهیزد وبه لطف خدا وند امیدوار باشد…….

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-01-30] [ 08:31:00 ق.ظ ]




سرسبز ترین قیافه ی شعر خدایی ……

اینه ی که پرخاطره ی آل عبایی….

آلاله ی  زیبای گلستان محمد(ص)…

دردانه ترین غنچه بستان رضایی……

موضوعات: اهل بیت(ع)  لینک ثابت
 [ 08:28:00 ق.ظ ]




“اگر می خواهی محال ترین اتفاق زندگیت  رخ دهد"""""""""""باور محال بودنش را عوض کن""”

موضوعات: آیا می دانید:  لینک ثابت
 [ 08:23:00 ق.ظ ]




اهمیت فضازی مجازی  به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است…..

موضوعات: رهبرم  لینک ثابت
 [ 08:19:00 ق.ظ ]




آنان که معنای ولایت را نمی داننددر کار ما سخت در مانده اند……

موضوعات: رهبرم  لینک ثابت
 [ 08:17:00 ق.ظ ]




ولادت نهمین اختر آسمان  امامت وولایت حضرت امام جوادلائمه(ع) تبریک وتهنیت…..

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:15:00 ق.ظ ]




یک جمله زیبا از حضرت علی(ع)…..

نه سفیدی بیانگر زیبایی است..ونه سیاهی نشانه زشتی….کفن سفید اما ترساننده است….

انسان به اخلاقش هست ونه به مظهرش… قبل از اینکه سرت را بالاببری ونداشته هات را به پیش خدا گلایه کنی…نظری به پایین بینداز وداشته هایترا شاکر باش.انسان بزرگ نمیشود…

جزبه وسیله ی  فکرش شریف نمیشود.جز به واسطه ی رفتارش .وقابل احترام نمیگردد.جزبه سیب اعمال نیکش…..

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-01-29] [ 09:40:00 ق.ظ ]




بزرگ شدن کار سختی است!

هرگاه مرا لایق بزرگ شدن دانستی .به من دانشی ببخش..

تا رویای هیچکس را نابود نکنم.

وبرای قلب تمام انسان ها ارزش قابل شوم تا بزرگتر شدنم به انسان ترشدنم معنا دهد……

خدایا حجم دلتنگی هایم وسیع است……

وپر وبالم بسته…..

اینگونه  بگویم…

اسیر وابستگی ها ی دنیا شده ام…..

مرا در آغوشت جا کن…

که بسیار محتاج تسکینم….

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 09:33:00 ق.ظ ]




 به خاطر:

سکوت شان..کاری به کار کسی نداشتن شان ..خلوت شان.. اتاق شان..استراحت شان..روی پای خود ایستادن شان..دوست داشتنشان!

گویی جان میدهد برای آنها بستن واز همه بدتر این که:

زود فراموش می شود خوبی هایشان…….(اما همیشه خوب باشین.یکی هست که همشون رو میبینه وهیچوقت فراموش نمیکنه)….

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 09:28:00 ق.ظ ]




حیف که یادمان می رود..بسیاری از چیزهایی که امروز داریم همان  دعاهایی بود که فکر میکردیم خدا آنها  را نمی شنود……

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 09:22:00 ق.ظ ]




بدانی تا هستی می توانی تغییر کنی ودنیارا تغییر بدهی….

امید به خدا یعنی….

بدانی خداوند دوستت دارد واگر به تو زمان داده معنیش این است که در این فرصت می شود یک کارهایی کرد

امیدبه خدا یعنی…..

همیشه بخشش خداوند را از اشتباه خود بزرگتر بدانیم…..

امید به خدا یعنی…..

اگر دانه  ی زندگی صد بار از دستمان رها شد باز هم برای برداشتن وبه مقصد رساندن آن به ابتدا برگردیم این بار محکمتر گام برداریم…

خدایا!خداوندگارا….

امیدمان را از درگاهت نا امید نکن .به لطف وکرمت ای اولین وآخرین امیدبندگانت….

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[شنبه 1395-01-28] [ 09:37:00 ق.ظ ]




خدایا …

آغازی که تو صاحبش نباشی؟

چه امیدیست..به پایانش..؟

پس به نام تو آغاز می کنم روزم را …..

آغاز هفته خوبی را داشته باشید…..

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]




صبح یعنی توبخندی دل من باز شود…

پلک بگشایی واز نو غزل آغاز شود…

صبح یعنی که دلم گرم نگاهت باشد…

آسمان .عشق.زمین.با تو هم اواز شود…..

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ق.ظ ]




تقوا پیشه کن تا رستگار شوی…..

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-01-25] [ 08:44:00 ق.ظ ]




عفت زهد است…..

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 08:43:00 ق.ظ ]




آخرت سرای جاودانگی است…..

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت
 [ 08:41:00 ق.ظ ]




دوستانتان را به دو خصلت امتحان کنید….پس اگر این دو ویژگی در آن ها بود با آن هادوستی کنید وگرنه از آن ها دوری کنید !دوری!مواظبت برخواندن نمازها در اول وقت .ونیکی به دوستان در راحتی وسختی…

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-01-24] [ 08:05:00 ق.ظ ]




باهم تجربه کنیم......
موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 07:55:00 ق.ظ ]




درمحضر بزرگان.....
موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 07:52:00 ق.ظ ]




نیکوترین  سر نوشتها….

حلالترین روزیها….پربارترین زیاتها….خالصترین نیتها….صالحترین عملها….مقبولترین عبادتها…واز جانب خودت ..بالاترین درجات را  برای ما مقدر  بفرما……

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-01-23] [ 09:11:00 ق.ظ ]




قبل از اینکه چیزی بگویی..

از خودت بپرس که..

آیا آن چیزی که می خواهی  بگویی حقیقت دارد….

آیا از روی محبت است آیا ضروری است

آیا مفید است .اگر جواب خیر است .شاید آن چیزی که قصد داری بیان کنی باید نا گفته بماند…..

موضوعات: آیا می دانید:  لینک ثابت
 [ 09:06:00 ق.ظ ]




شهادت جانسوز دهمین اختر تابناک امامت را خدمت ساحت مقدس امام زمان (عج) تسلیت …

“با کشتن تو قاتلت ای هادی امم

خود را به نزد ختم رسل شرمسار کرد……

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:59:00 ق.ظ ]




اهمیت کرامت در قرآن به قدری زیاد است که مكررا در آيات و روايات به آن اشاره شده است. « بعثت رسول اکرم صلى الله علیه و آله، هدفى حکیمانه و اجتماعى دارد که به زندگى مردم مربوط است. این هدف به روحیه، اخلاق و تربیت افراد مربوط مى شود. باید گفت اساس و محور اخلاق اسلامى، کرامت نفس است» ؛ زیرا بدون توجه به کرامت انسانى، هر نوع اخلاق و تربیتى رنگ مى بازد. کرامت، عزت و بزرگوارى نفس، چیزى جز احساس عظمت و پرهیز از حقارت نفس نیست و پیامبر اسلام مى فرماید: « اِنّما بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الْاَخْلاق؛ من مبعوث شده ام که مکارم اخلاق را تکمیل کنم».
مکارم اخلاق؛ یعنى اخلاق کریمانه و بزرگوارانه که کرامت انسانى در آن محور قرار مى گیرد. «هر مکتب و روش اخلاقى، یک محور و یک اصل دارد که دستورهاى اخلاقى آن مکتب پیرامون آن گرد مى آیند. مثلا محور اخلاق بودایى، آزادى و رهایى از خواهش هاى نفسانى است. محور اخلاق مانوى، خلاصى از رنج زندگى و محور اخلاق کلبى، بى نیازى از وسایل زندگى؛ محور اخلاق اپیکورى، لذت و محور اخلاق مارکسیستى، منافع مادى و تنازع بقا؛ محور اخلاق ماکیاولى، سیادت و آمریت و محور اخلاق نیچه اى، زور و قدرت است، ولى محور اخلاق اسلامى، احساس شخصیت انسانى است. اگر مى گوییم انسان ارزشمند است، یعنى جوهره - اى ارزشمند دارد که انسانیت اوست. بر همین اساس مى گوییم مکتب اسلام، مکتب انسانیت دوستى است، نه مکتب انسان دوستى». پس انسان ها مى توانند از فطرت خود؛ یعنى ارزش هاى انسانى (انسانیت)، منحرف و به حیوانى انسان نما تبدیل شوند.
ارتباط سازنده با هر موجودى، فقط با توجه ویژه به ارزش ها و ظرفیت هاى آن موجود به دست مى آید. ارزش طلا در زینت؛ ارزش آهن در استحکام؛ ارزش لباس در پوشش؛ ارزش گندم در نان و ارزش هر موجودى بر اساس انتظار از کارآیى اوست. بنابراین، استفاده بیهوده از هر موجودى به معناى ضایع کردن و نادیده گرفتن آن موجود است. انسان نیز ارزش و اصالتى دارد که بر اساس آن، هدف مشخصى را دنبال مى کند.

صفحات: 1 · 2

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-01-22] [ 09:55:00 ق.ظ ]




کرامت در لغت به معني بزرگواري و بخشش و ارزشمندي مي باشد و به همين ترتيب شخص کريم انساني است بزرگوار، با شخصيت و داراي ويژگي ها و ارزشهاي اخلاقي. تکريم شخصيت انسانها و احترام و بزرگداشت آنها از جمله اموري است که فراوان مورد توجه و سفارش دين عزيز اسلام قرار گرفته است. خداي تعالي در قرآن کريم، با عنايت به همين مسئله پيامبر خويش را به وصف «رحمة للعالمين» معرفي کرده و در جاي ديگر مي فرمايد: «فبما رحمه من الله لِنتَ لهم و لو کنت فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولک» (سوره آل عمران- 159).
از طرف ديگر خداوند حکيم در مورد فضيلت و کرامت و بزرگي شأن نوع بشر فرموده است: « ولقد کرّمنا بني آدم و حملناهم في البرّ و البحر و رزقناهم من الطّيبات و فضّلناهم علي کثير ممّن خلقنا تفضيلا» (سوره إسراء- 70).
در جامعه اي که مورد نظر اسلام و قرآن است، هر انساني محترم و داراي شخصيت و کرامت مي باشد. اين تکريم و بزرگداشت از دو زاويه قابل نگاه و بررسي است؛ يکي از جانب خود شخص مي باشد؛ به اين معني که با شناخت مقام «خليفه الهي» خويش و اينکه اشرف مخلوقات است، قدر و منزلت خود را بداند و اين گوهر گرانمايه را براي خود حفظ نمايد. اما اين تکريم را مي توان از بعد جامعه هم در نظر گرفت. يعني در جامعه اسلامي انسانها علاوه بر حفظ کرامت خودشان، موظف به تکريم و تجليل ديگران نيز هستند و نبايد از آن کوتاهي و غفلت کنند.

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 09:52:00 ق.ظ ]




+غسل اولین روز ونیمه ماه رجب وآخر رجب

+روزه اولین روزونیمه ماه رجب وآخر رجب

+در طول ماه رجب 100مرتبه بگوید:"استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له واتوب الیه”

+در طول ماه رجب 1000مرتبه “لااله الا الله”

+در طول ماهرجب روزانه70 مرتبه بگوید:استغفرالله واتوب الیه”

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
[شنبه 1395-01-21] [ 08:25:00 ق.ظ ]




دل را زعلی اگر بگیرم چه کنم…..

بی مهر علی اگربمیرم چه کنم….

فردا که کسی را به کسی کاری نیست…

دامان علی اگر نگیرم چه کنم…..

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:20:00 ق.ظ ]




هلال ماه رجب .زنگی وتولدی دوباره را به عاشقان نوید می دهد.ماه رجب فصل جدیدی در کتاب زندگی می گشاید که ازعطردل انگیز نیایش سرشار است…..

پیامبررحمت با دیدن هلال ماه مبارک رجب ..دست به دعا برمی داشتند وپس از حمد وثنای الهی ..سی بار تکبیر ولا اله الا الله می گفت ومی فرمود:"ماه رجب .ماه استغفار برای امت من است در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده مهربان است”

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:16:00 ق.ظ ]




حیفم آمد که چنین صبحی را…

با نفس خوب “خدا” “ها “نکم….

بیت بی معنی"من بودن"را  با غزلهای صدا “ما” نکنم….

حیفم آمد که در این روز دل انگیز خدا….

اینهمه مهر که به من بخشیدند……….

عاقبت در نگه منتظری جا نکنم…..

روزتون لبریز از عشق بی پایان خدا…….

موضوعات: گلچین  لینک ثابت
 [ 08:07:00 ق.ظ ]




به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا(س) وحضرت امام خمینی(رض) وهفته زن برنامه های مختلفی برگزار گردید…

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-01-18] [ 10:58:00 ق.ظ ]




سرآغاز نامه ی عمل مومن دوستی علی بن ابی طالب است……

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت
 [ 10:08:00 ق.ظ ]




پسر عزیزم!می خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم..تا از پزشک بی نیاز شوی؟

پس فرمود:بله یا امیرالمومنین….

فرمود:هیچ گاه برسر سفره ی غذامنشین مگر گرسنه باشی وهنوز سیر نشده ای..از غذا خوردن دست بکش وغذا خوب بجو….

وپیش از خواب خود را به دستشویی برسان.اگر این امور را به کار ببندی از پزشک بی نیاز می شوی……

موضوعات: آداب زندگی  لینک ثابت
 [ 10:05:00 ق.ظ ]




وقتی خداوند نیکبختی بنداه اش را بخواهد…او را در دین اندیشمند می سازد وراه رشد وتعالی را به اونشان می دهد……

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت
 [ 09:59:00 ق.ظ ]




مردم به قهرمانانشان القاب زنده  می دهند اما او بزرگتر از همه این لقبهاست او بی زرق وبرق است وساده وبزرگ….

او حاج قاسم است…حاج قاسم سلیمانی…..

موضوعات: آیا می دانید:  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-01-17] [ 10:19:00 ق.ظ ]




تا تو هستی......

تا توهستی جمع است خاطرم……….

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 10:12:00 ق.ظ ]




آیا می دانید......

زمان همه چیز را به جز خون شهیدان را کهنه می کند…..

ادامه »

موضوعات: شهدا  لینک ثابت
 [ 10:07:00 ق.ظ ]




بزرگوار.نیکوکاری های خود را بدهی به گردن خود می داند که باید بپردازد وفرومایه.احسان های گذاشته خود را بدهی به گردن دیگران می داند که باید پس بگیرد….

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-01-16] [ 09:21:00 ق.ظ ]




قوی ترین آدمها همیشه کسانی نیستند که پیروز می شوند..بلکه آنهایی هستند که وقتی می بازند.."تسلیم نمی شوند”

موضوعات: آیا می دانید:  لینک ثابت
 [ 09:15:00 ق.ظ ]





دو اصل حلال و حرام، از اصول مهم فقه و احكام اسلام و ناظر بر مجوز با منع استفاده در اموری هستند كه شرع اسلام نحوه تعامل با بسياری از مسائل جاری را از اين طريق صادر كرده است. مؤمن به آيين اسلام، در پرتو نظام كنترلی حلال و حرام، نحوه مصرف خود را تنظيم می‌كند. يكی از معيارهای اسلامی مصرف كه نمود عينی دارد، بحث حلال و حرام است؛ چنان‌كه در قرآن كريم، خداوند درباره غنايم، آن مقداری را كه حلال است، برای مصرف و بهره‌مندی مجاز شمرده و بيشتر از آن(تعيين و تقسيم غنائم از اختيارات رهبر اسلامی است) را منع(حرام) كرده است:« فَكلُُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَيِّبًا وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم»،(انفاق/69). خداوند چيزهای پاكيزه را حلال و ناپاكی‌ها را حرام می‌كند:«… يحُِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحَُرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئث …»،( اعراف/157). خداوند تبارك و تعالی، مباح نكرده خوردنی و آشاميدنی را مگر اينكه نفعی در آن است و حرام نكرده چيزی را مگر اينكه در آن ضرر و فساد است(شيخ صدوق، 1383، ص592). اسلام ضمن پذيرش و بيان اصل حيلت، مبنی بر اينكه همه چيز حلال است مگر آنچه از اين دايره خارج شده باشد، مواردی مانند شراب، گوشت خوك و… را كه حرمت ذاتی دارند، به همراه استفاده بيش از حد موارد حلال، وارد حوزه حرمت می‌كند. مانند استفاده از آب بيشتر از حد نياز، حتی برای امری عبادی همچون وضو. اسلام استفاده از اموال را نيز در حوزه مالكيت خصوصی، بدون اجازه مالك و در حوزه مالكيت عمومی(بيت‌المال) بدون اجازه ولی امر مسلمين حرام می‌داند و جايز نمی‌شمارد.

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-01-15] [ 09:39:00 ق.ظ ]





با توجه به اینکه سبک زندگی هر جامعه برگرفته از هویّت قومی و مذهبی آن است، و هویّت جامعه ما مبتنی بر دین اسلام و مبتنب بر سیره اهل بیت علیهم السلام است، لذا به ذکر چند شاخصه مهم که ما را به سوی سبک زندگی دینی سوق می دهند، پرداخته خواهد شد.

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 09:38:00 ق.ظ ]





از يك ‌سو، ايمان به آخرت و روز جزا، از اصول دين و پذيرش آن، مبتنی بر عقل و خرد‌ورزی است و از سوی ديگر، تأكيد بر معاد در آيات مختلف، با ايجاد خوف و رجا، انذار، تبشير و توصيف احوال جهنم و بهشت و اهل آن، نشان از اهميّت بالايی آن در ديدگاه اسلام و هدايت انسان دارد. اما تأكيد اسلام بر آخرت‌گرايی، هرگز به معنای نكوهش اصل دنيا و دعوت به طرد نعمت‌های آن نيست؛ چنان‌كه حتی توصيه می‌كند كه بهره‌ات را از دنيا فراموش نكن:« وَ ابْتَغِ فِيمَا ءَاتَئكَ اللَّهُ الدَّارَ الاَْخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ أَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فىِ الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْمُفْسِدِين»،(قصص/77)، آنچه از نظر اسلام مذموم و مطرود است، شيفتگی و بندگی‌ دنيا است. اگر دنيا را مزرعه آخرت و فرصتی برای دستيابی به سعادت جاودان و كسب مقامات عالی بدانيم، بايد آن را بهترين مهلت و نعمتی بشمريم كه خداوند به انسان عطا كرده است. در اين زمينه، پيامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمايند: «دنيا را دشنام ندهيد كه آن بهترين مركب مؤمن است كه به وسيله آن به نيكی می‌رسد و به وسيله آن از شر نجات می‌يابد»( حكيمی و حکیمی، 1386، ج5، ص105).

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 09:36:00 ق.ظ ]





يكی از مبانی با اهميّت در علوم انسانی، تلقی و تعريفی است كه از انسان ارائه می‌شود. از تعاريفی كه در آيات مختلف در خصوص انسان بيان شده است، بر‌می‌آيد:
1-2-1- انسان موجودی دو‌ ساحتی است كه افزون بر جسم، دارای روح مجرد و غير‌مادی است که خداوند در سوره حجر می¬فرماید: « وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ خَلِقُ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُون * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِين»، (حجر/28-29). اين دو‌بعدی بودن انسان، اقتضا می‌كند گرايش‌ها و تمايلات دو‌گانه‌ای داشته باشد؛ شريعت اسلامی از انسان می‌خواهد گرايش‌های روحانی را در اولويت و اميال نفسانی را در خدمت حقيقت انسانيت يعنی روح قرار دهد که به این مسئله در سوره شمس به آن اشاره شده است: « وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّئهَا*فَأَلهَْمَهَا فجُُورَهَا وَ تَقْوَئهَا*قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّئهَا*وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّئهَا»، (شمس/10ـ 7).
1-2-2- از برجسته‌ترين امتيازات روح الهی در انسان، تعقل و خرد‌ورزی است كه مبدأ همه معارف، توانمندی‌ها و گرايش‌های اصيل است: «وَ قَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِير»،(ملك/10)؛ «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابّ‏ِ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُون»، (انفال/22). و مهم‌ترين دستاورد عقلانيت، در ايمان و تعبد خرد‌ورزانه است كه بنا به فرموده امام علی(ع)، عقل، دين و حيا قرين و همنشين يكديگرند(كلينی، 1375، ترجمه كمره‌ای، ج 1، ص10 و 11).
1-2-3- از اهمّ امتيازات انسان در مقايسه با موجودات ديگر، اراده و آزادی اوست. با وجود آنكه خداوند و پيامبران، انسان را به راه راست دعوت و هدايت می‌كنند، اين خود انسان است كه انتخاب می‌كند:«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا»، (انسان/3)؛ «وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاََمَنَ مَن فىِ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَ فَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتىَ‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِين»،( يونس/99).
1-2-4- پس از آنكه انسان با اراده و خواست(مبتنی بر عقلانيّت) خود وارد سرزمين ايمان شد و ولايت الهی را پذيرفت، به اقتضای عقل و قانون ـ «التزام به شی التزام به لوازم آن نيز هست» از او خواسته می‌شود كه مطيع دستورات و هدايت‌های دينی باشد:«وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لهَُمُ الخِْيرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا»، (احزاب/ 36).
1-2-5- با توجه به اراده و اختياری كه در وجود انسان نهاده شده است، او در قبال رفتار و اعمال اختياری خود مسئول است و بايد در برابر پذيرش امانتی كه به وی اعطا شده پاسخگو باشد:« إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلىَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَينْ‏َ أَن يحَْمِلْنهََا وَ أَشْفَقْنَ مِنهَْا وَ حَمَلَهَا الْانسَنُ إِنَّهُ كاَنَ ظَلُومًا جَهُولا»،(احزاب/72).
1-2-6- انسان موجودی است كه ميل به جاودانگی در فطرت او نهاده شده است. بر اين اساس، اسلام در پاسخ به اين ميل فطری، مرگ را پايان زندگی نمی‌داند بلكه آن را مبدأ حيات واقعی معرفی می‌كند:« وَ مَا هَاذِهِ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الاَْخِرَةَ لَهِىَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُون»،( عنكبوت/64).
1-2-7- انسان به واسطه دميده شدن روح الهی، همواره كمال مطلق و نامحدود را طلب می‌كند و در راهی كه حركت كند، متوقف نمی‌شود و اشباع‌پذير نيست. برای سيراب اين روح تشنه، هيچ چشمه‌ای جز ياد خدا آرام‌بخش نيست؛ زيرا غير او محدودند و وجود نامحدود، فقط خداوند است(طه/124؛ رعد/ 28؛ اشتقاق/ 6).
1-2-8- انسان، خليفه و جانشين خدا بر روی زمين است:« وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَ تجَْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نحَْنُ نُسَبِّحُ بحَِمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُون»،(بقره/30) و همه نظام آفرينش برای انسان و بهره‌‌مندی او آفريده شده است:« هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فىِ الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَاءِ فَسَوَّئهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ هُوَ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيم»،(بقره/29). و به انسان توانايی آن داد شده كه همه پديده‌ها حاكم شود:« قَالَ يََادَمُ أَنبِئْهُم بِأَسمَْائهِِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمَْائهِِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ*وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبىَ‏ وَ اسْتَكْبرََ وَ كاَنَ مِنَ الْكَافِرِين»، (ابراهيم/34 ـ 33).
1-2-9- از ديدگاه شريعت اسلامی، انسان موجودی اجتماعی است و خطاب خداوند به او در اغلب آيات قرآن، با تعبير «يا ايّها الانسان…» «المؤمنون…» يعنی به صورت عام و جمع بيان شده است كه اين خود نشان از رويكرد و نگاه اجتماعی اسلام به انسان دارد. اسلام، يكی از بهترين راه‌های ارتباط با خدا و نزديكی به او را برادری و تلاش برای رفع نياز انسان‌ها معرفی می‌كند «انما المؤمنون اخوه»( حجرات/10)؛ از سوی ديگر، امكان تحقق بيشتر عبادات و توصيه‌های اخلاقی اسلام را فقط در جامعه می‌توان يافت.

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 09:35:00 ق.ظ ]





اعتقاد به يگانگی خداوند، اصلی‌ترين ويژگی سبك زندگی مؤمنانه در اسلام است؛ يعنی معرفت و باور به اينكه آفرينش همه پديده‌ها و تدبير و ربوبيت موجودات از جمله روزی دادن به آنها، مختص خدای يگانه است كه مبدأ و مقصد و مالك هستی است؛ «يَأَيهَُّا النَّاسُ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكمُ‏ْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيرُْ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ فَأَنىَ‏ تُؤْفَكُون، (فاطر/3)؛ « قُلْ أَ غَيرَْ اللَّهِ أَبْغِى رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ وَ لَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيهَْا وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبِّكمُ مَّرْجِعُكمُ‏ْ فَيُنَبِّئُكمُ بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تخَْتَلِفُون، (انعام/164)؛ «… قُلْ أَ غَيرَْ اللَّهِ أَبْغِى رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ وَ لَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيهَْا وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبِّكمُ مَّرْجِعُكمُ‏ْ فَيُنَبِّئُكمُ بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تخَْتَلِفُون …،(مائده/64)؛ « قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى‏ كلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ خَلْقَهُ ثمُ‏َّ هَدَى، (طه/50)؛ « إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِين، (ذاريات/58) و « قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ مَن يخُْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخُْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىّ‏ِ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلَا تَتَّقُون، (يونس/31).

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 09:33:00 ق.ظ ]




چه عزتی داردبنده تو باشم وچه فخری بالاتراز اینکه تو خدای من دوست دارم….پس از من بنده ای را بساز که تودوست داری

موضوعات: حکیمانه  لینک ثابت
 [ 09:29:00 ق.ظ ]




حدیث روز.....
موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 09:17:00 ق.ظ ]




افکار ما خلق کننده شرایط ما هستند..باید برای رسیدن به چیزی ابتدا آن را تصور کنیم..

اگرچیزی قابل تصور باشد..قابل دستیابی هم هست….

موضوعات: حکیمانه  لینک ثابت
 [ 09:17:00 ق.ظ ]





ظريفيت و غنای بی‌كران دين مبين اسلام كه تعاليم آن مبتنی بر قرآن، سيره و سخنان ائمه معصوم(ع) و عقل است، حاوی مجموعه‌ای از باورها و معارف بنيادين هستی‌شناختی(مبدأ، معاد، فلسفه و تاريخ)، انسان‌شناختی و راهنما‌شناختی(نبوت و امات) است و در حوزه‌هايی چون اعتقادات، اخلاقيات، فقه و احكام، برای تمامی بخش‌های زندگی اجتماعی، سياسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی مسائل جديد، سبك زندگی مؤمنانه‌ای را برای پيروان خود به ارمغان آورده است. از اين‌رو، در ادامه، برخی از اصول و مبانی شريعت اسلام كه تأثير شگرفی بر شكل‌گيری سبك زندگی مؤمنانه، دارند

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
[شنبه 1395-01-14] [ 09:07:00 ق.ظ ]




سبك زندگی موقعيّتی است كه فرد يا خانواده، با توجّه به سطح ميانگين استاندارد و دارايی‌های فرهنگی، مادّی و مشاركت در فعاليّت‌های گروهی اجتماعی آن را كسب می‌كند. اصولاً سبك زندگی به عنوان مفهومی كه نشان‌دهنده رويكرد تحليلی تازه به مبحث قشر‌بندی و تمايزات و تحريكات اجتماعی است، وارد علوم اجتماعی شده است، از سوی ديگر، سبك زندگی هر فرد متأثر از نظام معنايی اوست و يكی از مهم ترین نظام‌های معنايی، دين است. عموم اديان دارای نظام‌های معنايی، آموزه‌ها، نهاد و ساختارهايی هستند كه پيروانشان را در ايجاد سبك‌های زندگی مبتنی بر آنها توانمند می‌كنند و بر اين اساس، می‌توان گفت كه دين می‌تواند در ايجاد منش، سليقه و زيبا‌شناسی و در نتيجه، سبك‌های زندگی نقش ايفا كند و جدا از سبك‌های زندگی دينی، در شكل‌گيری ديگر سبك‌های زندگی نيز دخيل است(مهدوی‌كنی، 1387، ص187 و 221). از منظر خدا‌باورانه، فلسفه وجودی دين، توانمند كردن انسان در تشكيل سبك زندگی دينی برای رسيدن به سعادت دنيا و آخرت است. به همين دليل دين، با برخورداری از ويژگی‌ها و ظرفيّت‌های متعالی، سرمايه‌هايی را در اختيار افراد قرار می‌دهد؛ اول، دين مشتمل بر يك جهان‌بينی و نظام معنايی است و اين سرمايه، فرهنگی تعالی‌بخش را در اختيار افراد می‌گذارد. دوم، دين‌داری يك نظام نمادی و برخی شعائر است كه به پيروان است و همچنين نهاد و سازمان به نسبت منسجمی است كه سرمايه‌ای را در جامعه پديد می‌آورد.
بنابراين دين در گام نخست با ارائة جهان‌بيني و ايدئولوژي ويژه‌اي زيربناي شکل‌دهي به زيست دين‌دارانه را مي‌سازد. در مرحلة بعد دين با ارائة آداب و دستورالعمل‌هاي خاصي براي همة ابعاد زندگي انسان در حقيقت به دنبال شکل‌دهي به نوع خاصي از زيست انساني است. دستورالعمل‌هاي اخلاقي و حقوقي و فقهي دين، در واقع به منظور ارائة الگويي از زيست ديني و خداپسندانه است.
اسلامي بودن آداب و توحيدي بودن شيوه زندگي به اين معناست که سبک زندگي بتواند بسترساز «عبوديت الهي» در حيات انساني باشد، به اين ترتيب آداب اسلامي عمدتاً آداب بندگي است. يعني جلوه‌هاي ظاهري عبوديت، و تصوير توحيد در ظواهر انسان. از اين رو است که مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي مي‌فرمايد: «توحيد صرفاً يک نظريۀ فلسفي و فکري نيست؛ بلکه يک روش زندگي براي انسان¬هاست: خدا را در زندگي خود حاکم کردن و دست قدرت¬هاي گوناگون را کوتاه کردن. لاإله إلا الله که پيام اصلي پيغمبر ما و همۀ پيغمبران است، به معناي اين است که در زندگي و در مسير انسان و در انتخاب روش‌هاي زندگي، قدرت¬هاي طاغوتي و شيطان¬ها نبايد دخالت کنند. اگر توحيد در زندگي جامعۀ بشري تحقق پيدا کند، دنياي بشر هم آباد خواهد شد؛ دنيايي در خدمت تکامل و تعالي حقيقي انسان»(آیت الله خامنه ای، 2/7/82).
قرآن کریم برای سعادت انسان سبک زندگی عالی را به انسان نشان داده و فرموده است برای نجات از دام دشمنان به سیره ی پیامبر(ص) پناه ببرید: « لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه »(احزاب/21)، اى مؤمنان راستين به راستى كه پيروى از پيامبر خدا و تأسى كردن به آن بزرگوار براى شما يك نوع اقتداء و پيروى نيك و پسنديده‏اى است. گر چه اين آيه مربوط به جنگ خندق مى‏باشد، ولى در عين حال: معنى و مفهوم آن، محدود و منحصر نيست، بلكه عموميت دارد. به اين معنى كه بر شما لازم است از جميع جهات به زندگى پيامبر اسلام (ص) تأسى نمائيد(نجفی خمینی، 1398ق، ج16،ص 83)، سرمشق، الگو، سبک زندگی و برنامه های خود را با پیامبر(ص) هماهنگ بسازید و از آن حضرت الگو گیری کنید، فاصله گرفتن از اصول مکتبی برای جوامع اسلامی زیان بار است که نتیجه ی آن بحران هویت است در برحان هویت فرد تابع فرهنگ وارداتی و بیگانه است، در این فضای بحران و شبهه آلود فرهنگی باید جامعه را به منابع سرشار علوم الهی راهنمایی کرد، اگر جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) گرفتار فترت و فقر فرهنگی شد یک مشکل بزرگ داشت که دوری از اهل بیت (ع) پس از پیامبر (ص) بوده است،

صفحات: 1 · 2

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 09:03:00 ق.ظ ]





يکي از راهکارهايي که رسانه ملي بايد در راستاي مقابله با رسانه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه، به آن توجه کند، مقاوم سازي مخاطبان است. به اين معنا که فرد بتواند در برابر تحميل ناصواب و تهاجم و القاي آرمان‏هاي خلاف و تشويق به رفتارهاي غلط، ايستادگي کند و تسليم نشود. در اين ميان، توجه به پوشش و رفتار خارج از فيلم‌هاي هنرمندان و مجريان رسانه مطابق با فرهنگ ايراني، اسلامي؛ اهميت مي‌يابد. چرا که هنرمندان و مجريان رسانه پس از مدتي محبوب مخاطبان شده و به گروه‏ مرجع برخي مخاطبان تبديل مي‏شوند. به ويژه که گاهي ديده مي‌شود، در مناسبت‌هاي مهم ملي و مذهبي، اين افراد مجري يا ميهمان رسانه هستند. بنابراين، جا دارد مسئولان رسانه‌ ملي در حوزه‌هاي مختلف مانند هنر، ورزش، اجرا، موسيقي و مانند اينها از جوانان تحصيلکرده و خوش‌چهره جهت پخش برنامه‌هاي مختلف پربيننده استفاده کنند تا الگوهايي متفاوت از الگوهاي مودر نظر رسانه‌هاي بيگانه معرفي شود. همچنين مي‌توانند با خلق تيپ‌هاي خاص فكري و رفتاري، تيپ‌ها و الگوهايي را در قالب سريال و نقش‌هاي مهم و درجه اول الگوسازي كرده، اين الگوها را بنا به نياز جامعه در اولويت قرار دهند.

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 08:59:00 ق.ظ ]





در مواجهه و مقابله با برنامه‌های ماهواره‌ای لازم است خانواده‌ها راه‌ها و اسباب یک زندگی شادمانه و پر از طراوت همراه با رعایت موازین اخلاقی و دینی را به فرزندان‌شان آموزش بدهند. این بحث چیزی نیست که به تنهایی بر عهده خانواده‌ها و والدین باشد، بلکه عوامل دیگری همچون دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی دارای مسئولیت هر کدام به فراخور وظایف و مسئولیتشان لازم است به این بحث ورود کنند، به طور مثال رسانه ملی که همانند خانواده و والدین یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌ها را دارد باید تلاش کند با ساخت و تولید فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های جذاب، مخاطب‌پسند و سرگرم‌کننده به جذب مخاطب و جلوگیری از سوق یافتن آنها به سمت برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای اقدام کند.
راه های مقابله با آسیب های ماهواره را نیز می توان در مواردی همچون، تقویت فرهنگ خودی و نشان دادن ارزشهای بالای آن به سطوح پایین جامعه، دفاع از ارزشهای ملی، ارتقاء سطح آگاهی افراد، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت افراد وخانواده ها، ترویج زندگی معنوی و تقوا، ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده و جامعه دانست.
یکی دیگر از راههای مقابله به ماهواره سواد رسانه ای خود را بالا ببرید.
امروزه برای این که بتوان در کنار بهره برداری آگاهانه و فعالانه از ماهواره، خود را در مقابل چالش ها و پیامدهای مخرب آن، حفظ کنیم، باید یک نوع سواد جدید یعنی «سواد رسانه ای» را در خود بالا ببریم؛ البته گرچه سطح سواد رسانه ای مردم جامعه نسبت به سابق افزایش یافته است، اما همچنان رضایت بخش نیست و شکاف اطلاعاتی به خصوص بین والدین و فرزندان در زمینه استفاده از فناوری مشهود است. برای مثال بسیاری از والدین نمی دانند مثلث زرد رنگ بالای تصاویر به چه معناست؟ علامت خرگوش بالای تصاویر یعنی چه؟ و … فقط به این مورد اکتفا کرده اند که هنگام نصب ماهواره ، از فرد نصب کننده بخواهند شبکه های به اصطلاح ناجور را قفل کند! جالب آن که کمی بعد تنها کسی که می تواند شبکه ای را قفل یا باز کند همین فرزند خانواده است . بنابراین لازم است با بالابردن سطح سواد رسانه ای ، به صورت هدفمند تر از ماهواره استفاده کنیم.
عامل دیگر برا مقابه با این معضل برای اوقات فراغت خود برنامه داشته باشیم.

صفحات: 1 · 2

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 08:57:00 ق.ظ ]




تهدید سلامت جسمانی
تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای باعث ایجاد سکون و بی حرکتی در بینندگان آن می شود که این خود می تواند زمینه های سردرد شدید، گردن درد، اختلالات خواب، خشک شدن چشم ها و دشواری در دید، اضافه وزن و … را فراهم کند. با این توصیف می توان گفت گرچه ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاع رسانی و پیشرفت نقش مهمی داشته باشد، اثرات و پیامدهای منفی نیز به جای می گذارد؛ تا جایی که کشورهای مختلف برای این موضوع در حال چاره اندیشی هستندو هزینه های هنگفتی را صرف کاهش آسیب های ماهواره می کنند.

موضوعات: خانواده  لینک ثابت
 [ 08:55:00 ق.ظ ]