در مواجهه و مقابله با برنامه‌های ماهواره‌ای لازم است خانواده‌ها راه‌ها و اسباب یک زندگی شادمانه و پر از طراوت همراه با رعایت موازین اخلاقی و دینی را به فرزندان‌شان آموزش بدهند. این بحث چیزی نیست که به تنهایی بر عهده خانواده‌ها و والدین باشد، بلکه عوامل دیگری همچون دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی دارای مسئولیت هر کدام به فراخور وظایف و مسئولیتشان لازم است به این بحث ورود کنند، به طور مثال رسانه ملی که همانند خانواده و والدین یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌ها را دارد باید تلاش کند با ساخت و تولید فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های جذاب، مخاطب‌پسند و سرگرم‌کننده به جذب مخاطب و جلوگیری از سوق یافتن آنها به سمت برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای اقدام کند.
راه های مقابله با آسیب های ماهواره را نیز می توان در مواردی همچون، تقویت فرهنگ خودی و نشان دادن ارزشهای بالای آن به سطوح پایین جامعه، دفاع از ارزشهای ملی، ارتقاء سطح آگاهی افراد، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت افراد وخانواده ها، ترویج زندگی معنوی و تقوا، ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده و جامعه دانست.
یکی دیگر از راههای مقابله به ماهواره سواد رسانه ای خود را بالا ببرید.
امروزه برای این که بتوان در کنار بهره برداری آگاهانه و فعالانه از ماهواره، خود را در مقابل چالش ها و پیامدهای مخرب آن، حفظ کنیم، باید یک نوع سواد جدید یعنی «سواد رسانه ای» را در خود بالا ببریم؛ البته گرچه سطح سواد رسانه ای مردم جامعه نسبت به سابق افزایش یافته است، اما همچنان رضایت بخش نیست و شکاف اطلاعاتی به خصوص بین والدین و فرزندان در زمینه استفاده از فناوری مشهود است. برای مثال بسیاری از والدین نمی دانند مثلث زرد رنگ بالای تصاویر به چه معناست؟ علامت خرگوش بالای تصاویر یعنی چه؟ و … فقط به این مورد اکتفا کرده اند که هنگام نصب ماهواره ، از فرد نصب کننده بخواهند شبکه های به اصطلاح ناجور را قفل کند! جالب آن که کمی بعد تنها کسی که می تواند شبکه ای را قفل یا باز کند همین فرزند خانواده است . بنابراین لازم است با بالابردن سطح سواد رسانه ای ، به صورت هدفمند تر از ماهواره استفاده کنیم.
عامل دیگر برا مقابه با این معضل برای اوقات فراغت خود برنامه داشته باشیم.

صفحات: 1 ·

موضوعات: خانواده  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...