نرجس
 
   



برگزاری برنامه عید غدیروبازساری واقعه غدیر
موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-07-13] [ 08:54:00 ق.ظ ]




پنجمین عامل از عوامل تحکیم خانواده تفاهم اخلاقی است. اگر زن و شوهری که باید یک عمر با هم به سر برند، خوش اخلاق باشند زندگی آن¬ها شیرین و دل¬پذیر و گرم و باصفا خواهد بود و با تفاهم اخلاقی مشکلات زندگی را حل و فصل خواهند کرد.
و برعکس اگر هر دو یا یکی از آن¬ها بداخلاق باشد زندگی بر هر دو نفر و اهل خانه سخت خواهد بود و چیزی نمی¬تواند تلخی آن را شیرین سازد.
اخلاق نیک یکی از بهترین عوامل تحکیم خانواده محسوب می¬شود مانند: تقوا، راست¬گویی، امانت¬داری، خوش¬اخلاقی، خوش¬زبانی، خیرخواهی، پاکیزگی، با¬ادبی، گذشت، بردباری، وظیفه¬شناسی، نجابت، عفت، کم-توقعی، نرم¬خویی، رعایت اقتصاد در زندگی، شجاعت و ایثار و … این قبیل صفات از مکارم اخلاق و مزایای واقعی هر انسان محسوب می¬شود.
برعکس، صفات زشت از نقاط و ضعف انسان محسوب می¬شود، مانند بی¬تقوایی، تندخویی، پرروئی، بدزبانی، ترسویی، نفاق، پرتوقعی، بخل، کثیف بودن، ولخرجی و … این¬ها از نقاط منفی انسان محسوب می¬شوند و در همین زمینه روایات فراوانی آمده است. رسول خدا(ص) می¬فرماید: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر؛ اگر کسی به¬عنوان خواستگار به نزد شما آمد که خلق و دینش را می¬پسندید با او ازدواج کنید و اگر به دستور عمل نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.»
و نیز در روایت دیگر می¬فرماید: «زوجها من رجل تقی فانه ان احبها اکرمها و ان ابغضها لم یضلمها؛ دخترت را به ازداوج انسان مقتی و پرهیزگار درآور؛ زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اکرام و احترام می¬کند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمی¬کند.»
حسین بشار واسطی می¬گوید: «به امام رضا(ع) نوشتم، یکی از خویشاوندان از دخترم خواستگاری کرده است اما بداخلاق است امام(ع) فرمود: “اگر بداخلاق است دختر به او نده."»
توافق اخلاقی، ارزش فراوان دارد، به اندازه¬ای که گفته¬اند: «وجود توافق اخلاقی در میان زوجین آن قدر ارزش دارد که به¬خاطر آن می¬توان رنج هر گونه سختی و کم¬بودی را بر خود هموار کند.»
در روایات نیز تعبیرهای جالبی وجود دارد: «پنج خصلت است که هر کسی یکی از آن¬ها را نداشته باشد همواره زندگی¬اش ناقص، خردش گسسته و دلش مشغول خواهد بود:
1. سلامتی بدن 2. امنیت 3. گسترش در روزی 4. انیس موافق
راوی می¬گوید: “عرض کردم انیس موافق چیست؟” امام(ع) فرمود: “همسر صالح، فرزند صالح و دوست صالح و پنجمی که همه¬ی این خصلت¬ها را در خود دارد وقار و سکینه است."»
در روایات دیگر، به¬صورت¬های دیگری مطرح شده است. هر فرازی از این احادیث، دارای نکاتی است که هر کس درست بیندیشد، می¬داند که اگر هر کدام در وجود انسان نباشد، زندگی ناگواری را خواهد داشت. سلامتی، امنیت و بی¬نیازی را کسی به خوبی درک می¬کند که آن¬ها را از دست داده باشد.
همسر موافق نیز، یکی از بزرگترین نعمت¬های خدواند است که به¬راستی زندگی انسان با او آرامش می¬گیرد و صفا و لذت را به ارمغان می¬آورد. مهم¬تر از همه توافق اخلاقی است که در اولین روزهای انتخاب باید آن را در نظر داشت.

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 08:53:00 ق.ظ ]




یکی از عوامل بسیار مهم در تحکیم خانواده عقل و خرد است، چون اداره و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکلات زندگی کار ساده¬ای نیست. اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یک¬دیگر و شرایط امکانات زندگی را خوب درک کنند می¬توانند زندگی را بر پایه¬ی صحیح استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل و فصل نمایند.
همسر عاقل امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می¬کند، توقعات بی¬جا و بلند¬پروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد. اکثر اختلافات خانواده و کشمکش¬های زندگی، معلول جهالت و نادانی زن و شوهر، یا یکی از آن¬ها است. زوجین هر چه عاقل¬تر باشند بهتر می¬توانند همسرداری کنند و وسیله¬ی آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند.
همسر عاقل، گذشت و بردباری دارد و با بهانه¬های کوچک و جزیی زندگی را متلاشی نمی¬سازد.
به علاوه، عقل و هوش زن و شوهر در فرزندان نیز تأثیر دارد. فرزندان خانواده¬ی خوش¬فهم و باهوش، غالباً زیرک می¬شوند و برعکس، حماقت و نادانی پدر و مادر نیز در فرزند تأثیر دارد. همسر باهوش و عاقل بهتر می-تواند نسبت به تعلیم و تربیت فرزندانش انجام وظیفه نماید. آری عقل و درایت یکی از عوامل تحکیم خانواده محسوب می¬شود که به هنگام گزینش همسر باید کاملاً مورد توجه قرار بگیرد. در همین زمینه امام علی(ع) می-فرماید: «با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.»
همچنین امام صادق(ع) می¬فرماید: «من کان عاقلاً کان له دین دخل الجنه؛ هر کس عاقل باشد، دین دارد و هرکس دین داشته باشد بهشت می¬رود.»

و نیز در روایت دیگر می¬فرماید: «ان الثواب علی قدر العقل؛ ثواب هر کس به اندازه¬¬ی عقلش است.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: «یا علی! هیچ فقری بدتر از نادانی و جهالت نیست و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.»
از این روایات استفاده می¬شود که در میان فضائل و کمالات بشری هیچ فضیلتی به پایه¬ی عقل و خرد انسان نمی¬رسد زیرا حیات ملت¬ها، سعادت و خوش¬بختی آن¬ها در سایه¬ی عقل و خرد است و این سعادت و خوش-بختی، بدون عقل و خرد میسر نیست؛ زیرا عقل و دانشمند است که می¬تواند جهانی را از گم¬راهی و تاریکی¬های جهل و نادانی نجات دهد.
عقل و خرد نقشی اساسی در تحکیم خانواده دارد، زیرا بدون تعقل و تفکر انسان رستگار نمی¬شود. حتی اگر که علم هم داشته باشد، این امر به تنهایی نمی¬تواند در پیش¬رفت زندگی کافی باشد و علم مقدمه¬ای بر تعقل و تفکر است.
و شاید بدین دلیل باشد که جهل و نادانی، ریشه¬ی بسیاری از بدبختی¬ها و شقاوت¬های خانواده¬ها است و عقل و خرد انسان است که مایه¬یخوش¬بختی و سعادت خانواده¬ها می¬شود.
عقل انسان سبب تحکیم خانواده و سبب رشد کمالات اخلاقی و تربیتی آن¬ها می¬شود، زیرا عقل ستون هستی انسان است و این چیزی است که خود امام صادق(ع) فرموده¬اند: «ستون هستی انسان عقل است. عقل انسان چشمه¬ی هوش، فهم و حفظ دانش و خرد و دانش زندگی او را کامل می¬کند و کلید حل مشکلات در زندگی و کار او است. وقتی عقلش به کمال می¬رسد زندگی¬اش را روشنایی می¬بخشد و تدبر و نظم بر زندگی وی حاکم می¬گردد و در این صورت می¬داند که چه کارهایی به نفع اوست و چه برنامه¬هایی از مطلوبیت برخوردار است. وقتی این را فهمید و شناخت، روش زندگی و شرایط بندگی خود و عالم بالا و حق را می¬شناسد و در یگانه-پرستی خدا دل داده، به فرمان او مخلص¬تر گردد و چون چنین کند از دست¬رفته¬ها را به چنگ آورد و برنامه-های آینده¬ی خود را تنظیم کند و بداند که در چه وضعی است، برای چه در آن جاست، ازکجا آمده و به کجا می¬رود.»

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 08:52:00 ق.ظ ]




رسول خدا(ع) می¬فرماید: «از سعادت و خوش¬بختی مرد آن است که زن صالح و پاک¬دامن داشته باشد.»
از این آیه و روایت استنباط می¬شود که ایمان نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، چون مرد و زن یک عمر می-خواهند با هم زندگی کنند و تحت تأثیر عقائد و افکار و رفتار و اخلاق یک¬دیگر نیز قرار خواهند گرفت.
3
خداوند در این آیه شرط رسیدن به حیات طیبه و دخول در بهشت و اجر عمل را، ایمان و عمل صالح ذکر می-کند و این دو، تنها در محیط خانواده کسب می¬شود.
دین اسلام، هیچ گونه فرق میان زن و مرد در کسب حقوق معنوی نگذاشته است: «کل نفس بما کسبت رهینه آری هر کس در گرو اعمال خویش است.»
«والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما؛ و کسانی که می¬گویند: “پروردگارا! از همسران و فرزندان¬مان مایه¬ی روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.”
«قره» از ماده¬ی «قرّ» است و منظور از قره اعین، آرامش دیدگان است. چشم انسان در چیزی که خوشایند اوست، آرام می¬گیرد. در این آیه بندگان رحمان از خداوند درخواست می¬کنند که: «همسران و فرزندان ما را مایه¬ی آرامش چشم ما قرار ده» و از آن جا که چشم و دل مؤمن جز به رضای حق آرام نمی¬گیرد، نتیجه¬ی آیه این است: «پروردگارا، نسل و اهل خانه¬ی ما را در مسیر خود و مورد رضای خود قرار ده.»
خلاصه این که مؤمنین – عباد الرحمن – علاوه بر انجام مسئولیت خود در قبال تأمین حقوق معنوی خانواده، برای کمال معنوی آنان و رسیدن به رضای حق، دعا نیز می¬کنند.
شاید انگیزه برای این خیرخواهی و دعا، این آیه باشد: «والذین آمنوا و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم و ما التنهم من عملهم من شی کل امری بما کسب رهین؛ کسانی که ایمان آوردند و فرزندان¬شان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندان¬شان را «در بهشت» به آنان ملحق می¬کنیم؛ و از پاداش عمل¬شان چیزی نمی-کاهیم و هر کس در گرو اعمال خویش است.»
در تفسیر «قرطبی»، ذیل همین آیه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «خداوند ذریه¬ی مؤمن را در بهشت هم¬درجه¬ی او قرار می¬دهد؛ هر چند آن ذریه از حیث عمل و پاداش از او نازل¬تر باشند. برای آن که به وجود ایشان و پیوستگی ایشان، چشم روشن شود.»

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 08:51:00 ق.ظ ]




خداوند در قرآن كريم، تأسيس بناي خانواده را به خود نسبت مي‌دهد و به طهارت، تعالي و پايداري آن، عنايت وافري دارد. در آيه‌ي ذيل اين نسبت تصريح شده است:
«والله جعل لكم من انفسكم ازواجاً و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفدةً و رزقكم من الطيبات…»
از اين آيه سه نكته پيرامون موضوع برداشت مي‌شود:
1ـ خداوند زوجيت و منشأ آن را به خود نسبت مي‌دهد.
2ـ خداوند به دنبال زوجيت و تشكيل خانواده، به يكي از اهداف و ثمرات آن كه توليد فرزند و بقاي نسل است اشاره كرده و آن را نيز به خود نسبت مي‌دهد.
3ـ حمايت از خانواده و بقاي آن را در قالب روزي دادن از پاكي‌ها كه شامل رزق مادي و معنوي مي‌شود را به خود نسبت مي‌دهد و همه‌ي اين امور را ارج مي‌گذارد و از آن‌ها به عنوان نعمت ياد مي‌كند.
خداوند در سراسر قرآن براي حفظ بناي خانواده، احكام و اصولي را وضع نموده است و بر رعايت دقيق آن اصرار دارد. احكامي چون وجوب حجاب، حرمت نگاه به نامحرم، رعايت دقيق روابط ميان زن و مرد، حكم استيذان، نهي از قذف، حرمت زنا و احكامي پيرامون نشوز، شقاق، حسن معاشرت و واجباتي در روابط فرزندان و…،همه از لوازم حفظ يك خانواده‌ي قرآني است. از اين اوامر و نواهي اصولي به دست مي‌آيد كه در اين جا به دو اصل آن اشاره مي‌شود:

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت
 [ 08:49:00 ق.ظ ]