رسول خدا(ع) می¬فرماید: «از سعادت و خوش¬بختی مرد آن است که زن صالح و پاک¬دامن داشته باشد.»
از این آیه و روایت استنباط می¬شود که ایمان نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، چون مرد و زن یک عمر می-خواهند با هم زندگی کنند و تحت تأثیر عقائد و افکار و رفتار و اخلاق یک¬دیگر نیز قرار خواهند گرفت.
3
خداوند در این آیه شرط رسیدن به حیات طیبه و دخول در بهشت و اجر عمل را، ایمان و عمل صالح ذکر می-کند و این دو، تنها در محیط خانواده کسب می¬شود.
دین اسلام، هیچ گونه فرق میان زن و مرد در کسب حقوق معنوی نگذاشته است: «کل نفس بما کسبت رهینه آری هر کس در گرو اعمال خویش است.»
«والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما؛ و کسانی که می¬گویند: “پروردگارا! از همسران و فرزندان¬مان مایه¬ی روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.”
«قره» از ماده¬ی «قرّ» است و منظور از قره اعین، آرامش دیدگان است. چشم انسان در چیزی که خوشایند اوست، آرام می¬گیرد. در این آیه بندگان رحمان از خداوند درخواست می¬کنند که: «همسران و فرزندان ما را مایه¬ی آرامش چشم ما قرار ده» و از آن جا که چشم و دل مؤمن جز به رضای حق آرام نمی¬گیرد، نتیجه¬ی آیه این است: «پروردگارا، نسل و اهل خانه¬ی ما را در مسیر خود و مورد رضای خود قرار ده.»
خلاصه این که مؤمنین – عباد الرحمن – علاوه بر انجام مسئولیت خود در قبال تأمین حقوق معنوی خانواده، برای کمال معنوی آنان و رسیدن به رضای حق، دعا نیز می¬کنند.
شاید انگیزه برای این خیرخواهی و دعا، این آیه باشد: «والذین آمنوا و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم و ما التنهم من عملهم من شی کل امری بما کسب رهین؛ کسانی که ایمان آوردند و فرزندان¬شان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندان¬شان را «در بهشت» به آنان ملحق می¬کنیم؛ و از پاداش عمل¬شان چیزی نمی-کاهیم و هر کس در گرو اعمال خویش است.»
در تفسیر «قرطبی»، ذیل همین آیه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «خداوند ذریه¬ی مؤمن را در بهشت هم¬درجه¬ی او قرار می¬دهد؛ هر چند آن ذریه از حیث عمل و پاداش از او نازل¬تر باشند. برای آن که به وجود ایشان و پیوستگی ایشان، چشم روشن شود.»

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...