قرآن،آیین کامل زندگی است . 

طوری که به همه جوانب ( زندگی) بشری به گونه ای پرداخته است که او را صالح می سازد و برای او مصلحت است : رابطه فرد با پروردگار خویش ، رابطه فرد با جامعه ، رابطه حاکم با محکوم ، روابط جنس مرد با جنس زن ، روابط خانوادگی ، روابط جنس مرد با زن ، روابط مسلمان با گروه های غیر مسلمان موجود در داخل جامعه اسلامی .  این کتاب إعجاز آمیز ، به همه امور موجود در زندگی بشر ، به تفصیل یا اجمال ، پرداخته است .

از این رو ، هیچ امری در زندگی سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، اخلاقی ، فکری ، یا روحی فرد مسلمان یافت نمی شود که در آنها به منبع دیگری غیر از این کتاب ، که شرح و تفصیل آن در سنت رسول خدا صلی الله علیه وسلم است ، رجوع کند . در زندگی وی هیچ امری هم وجود ندارد که روا باشد از آموزه های این کتاب خارج شود ؛ هر قدر هم که امور جدید پدید بیایند !!   هر قدمی که در درون دنیای قرآن برداشته شود و هر لحظه ای که با آن سپری شود ، شما را به سوی یک قله رفیع سوق خواهد داد و در محاصره آن نیرو و زیبایی قرار خواهید گرفت ، که همانند زندگی در قرآن در تکاپوست . برای کسانی که نخستین بار قرآن را از زبان رسول الله صلى الله علیه وسلم  می شنیدند، آن را یک حقیقت زنده و پویا یافتند. به همین دلیل زمانی که قرآن را می شنیدند ، ذهن و قلب آنان را فرا می گرفت . اشک از چشمانشان جاری می شد و تنشان به لرزه در می آمد. قرآن آنها را از دو جنبه فردی و اجتماعی ، به طور کامل به یک وجود نو ، زنده و زندگی بخش تبدیل کرده بود. کسانی که به بز چرانی و شتربانی مشغول بودند و در سطح معمولی دادوستد داشتند ، به راهنمایان بشر تبدیل شدند.

امروزه همان قرآن در برابر ماست . صدها هزار نسخه از آن در گردش است . در منازل ، مساجد ومنابر شبانه روز، به طور دائم تلاوت می شود. برای درک مفاهیم و مطالب آن ، ذخیره های انبوهی از تفاسیر وجود دارند .برای بیان تعالیم قرآن و گرایش ما به آن در زندگی همواره سخنرانی های پایان ناپذیری صورت گرفته است . اما اشکی از چشم ها جاری نمی شود و تأثیری بر دلها دیده نمی شود . سخن به مغز نمی رسد و هیچ تغییری در زندگی ایجاد نمی شود .

 آیا یا گذشت صدها سال اکنون قرآن برای ما به همان میزان نیروبخش می تواند باشد؟ چگونه می توانیم تحت راهنمایی قرآن سرنوشت خویش را تغییر دهیم ؟ 

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...