آرامش زندگی  زیر سایه  قرآن 

 

زندگی زیر سایه قرآن نعمتی است . نعمتی که ارج و ارزشش را نمی شناسد جز کسی که آن را خود چشیده باشد. بزرگترین نعمت در روی زمین و در عرصه تاریخ ، نعمت قران کریم است که بر عمر می افزاید و پاکیزه و مبارکش می گرداند . قرآن در جان مؤمن جایگاهی دارد که هیچ کتابی دیگر ، مطلقاً چنین نیست . چون قرآن نزدیک ترین وسیله ارتباط میان بشر ناسوتی و عالم ملکوت به شمار می رود.

فرد مؤمن پیش از هرچیز پروردگار خود را تعظیم می کند. به تبع آن هر چیزی را که از طرف پروردگارش برای وی بیاید ، تعظیم می کند ؛ چه برسد به کلام نازل شده پروردگار خویش ؛ که نزد وی فرستاده شده است تا او را به راه راست و درست راهنمایی کند ، دل و راه روشن سازد، و خیر دنیا و خیر آخرت را به وی هدیه کند ؟!    

کتابی که از طرف مؤلفی به دست برسد که موضوع آن ارزشمند است ، به اندازه اطلاعی که از جایگاه علمی آن مؤلف خبر داشته باشم ، نزد من ارزشمند است . پس کتاب پروردگار جهانیان ، توانا ، توانمند، بسیار دان ، و حکیم چگونه است ؟ کتابی که بدانم اگر بخوانم ، جایگاه من را تا چه حد در ملأ اعلی بالا می برد و منزلت من را نزد پروردگار جهانیان والا می سازد ؟راستی برای انسان چه بزرگداشتی بزرگتر از این بزرگداشت آسمانی و بزرگ است ؟این قرآن تا چه اندازه عمر را افزون می کند ؟پروردگار انسان چه مقام و منزلت بزرگی به وسیله این قرآن به انسان عطا کرده است ؟ 

کتابی که استادم به من می دهد ، و می دانم که خواندن آن مقام من را نزد وی افزایش می دهد ، به اندازه ای که درجه و نمره من را بالا ببرد ، بر خواندن آن علاقمند خواهم بود، حال ، این کتاب چه ، که تلاوت آن تعبدی است که درجات من را نزد خداوند بالا می برد ؟ و البته مثل خداوند در همه آسمان ها و زمین از این گونه امور والاتر است .  در سراسر تاریخ بشری کتابی یافت نمی شود که در جان پیروان خود چنین جایگاهی را به دست بیاورد که قرآن در دل مؤمنان به دست آورده است .

بدون شک کشش و قدرت قرآن به حدی است که اگر شخصی همانند یک کتاب معمولی به مطالعه بپردازد ، در این صورت اگر با ذهنی باز به این عمل دست بزند ، از آن بهره مند خواهد شد . أما قرآن یک کتاب معمولی نیست . آغاز آن با این جمله مؤکد شروع می شود : {  ذلک الکتاب لا ریب فیه هدى للمتقین ///

 این است کتابى که در[حقانیت ] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایهء هدایت تقواپیشگان است: # سوره بقره آیه ،۲} .

پیام این آیه این است که از خواندن و مطالعه آن هدف شما یک هدف معمولی نیست . در این مطالعه شما خواهان هدایتی هستید که شخصیت شما را به طور کامل تغییر داده و به راه راست رهنمون شود و در آن ثابت قدم بدارد . برای ایجاد یک رابطه پر ثمر با قرآن ، برخی رفتارها و حالت های اساسی ذهن و دل از شرایط ضروری می باشند . تا هرجا که می توانید آنها را رشد و ترقی داده ، بخش زنده و پویایی از شعور خود بکنید و آنها را همیشه زنده نگه دارید . آن شرایط را با اعمال مرتبط کرده ، اجازه دهید در اعماق وجودتان وارد شوند. بدون کمک این وسایل درونی، نمی توانید سهم کامل خود را از برکات و رحمت های قرآن دریافت کنید. این ها از همراهان ضروری شما در سفرتان خواهند بود . رسیدن به این وسایل نه مشکل است ونه غیر ممکن است هرچه بیشتر به این امر بپردازید ، همانقدر قابلیت نزدیکی به قرآن را کسب خواهید کرد

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...