اعتدال در حیا |
... |
اعتدال در حیا
گاهى در حیا، مانند صفات خوب دیگر، افراط یا تفریط مىشود. دستهاى راه تفریط را مىپیمایند و گستاخى بیش از حد از خود نشان مىدهند و بدون تفکر، به هر عملى دست مىزنند. در مقابل، عدهاى نیز راه افراط را بر مىگزینند و به نام حیا، از حضور در اجتماع خوددارى مىکنند و از این طریق، راه کمال را بر خود مسدود مىسازند.
بر این اساس، پیامبر اکرم (ص) حیا را بر دو قسم کردهاند: «حیاى عقل و حیاى حُمْق؛ حیاى بر آمده از عقل، همان حیاى پسندیده است و با آگاهى همراه مىباشد و حیاى احمقانه، ریشه در نادانى و جهل دارد.»(28)
حیاى مذموم همان کمرویى و خجالت کشیدن بىمورد از مردم است. خجالت کشیدن یا کمرویى، یک نوع ترس یا اضطراب اجتماعى است که در آن، فرد از رو به رو شدن با افراد ناآشنا و برقرارى ارتباطات اجتماعى، گریزان است.
«بعضى از صاحب نظران گفتهاند: اکثر قریب به اتفاق مردم، در مواردى از زندگى اجتماعى خود به گونهاى دچار کمرویى شدهاند. اما بعضىها صرفاً در مواقع و موقعیتهاى خاص و بعضىها در غالب مواقع و بعضى در همه موقعیتهاى اجتماعى دچار کمرویى مىشوند.»(29)
افراد خجالتى از نظر فیزیولوژى خصوصیاتى دارند که در اعمال و رفتار آنان ظاهر مىشود؛ مانند: تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، تغییر در تُن صدا و گریه کردن، کم حرف زدن، بیشتر عبوس بودن، دستپاچه بودن، با انگشتان خود بازى کردن، با لباس خود وررفتن، سر را خم کردن، با صداى آهسته سخن گفتن و تمایل به تنها بودن.(30)
کمرویى مانند رنگ چشم و پوست، ارثى و ژنتیکى نیست، بلکه یک معلولیت اجتماعى است. سختگیرى بیش از حد از خانواده و توقعات زیاد از کودک، تهدید و تنبیه و تحقیر یا حمایتها و محبتهاى افراطى، زمینه کمرویى را در فرزندان فراهم مىکند.
اعمال فشارهاى روانى، اجراى قوانین خشک و رقابتهاى فشرده در مدرسه و محرومیتها و آسیبهاى اجتماعى و ناسازگارىهاى شغلى نیز مىتواند از علل کمرویى به حساب آید. بنابر این باید دانست کمرویى، رفتارى است اکتسابى که از ناحیه خانواده یا محیط مدرسه و یا اجتماع آموخته شده است.
جوانان ما باید بدانند که کمرویى، همیشه نشانه متانت و مؤدّب بودن نیست و نمىتواند حتى براى دختران، امرى عادى و مقبول باشد، چرا که جامعه ما نیازمند حضور فعال جوانان و استفاده از توانمندىهاى آنان در عرصههاى مختلف زندگى است و محجوب بودن که یکى از صفات انسانهاى متعالى است، با تحرک و فعالیت و نشاط و بالندگى، منافاتى ندارد.
متأسفانه بعضى از خانوادهها یا اولیاى مدارس، ناخودآگاه با تعریف و تمجید از دانشآموزان کم حرف و دادن بالاترین نمره انضباط به آنان، این خلق و خوى را تثبیت مىکنند، در حالى که کمرویى بىجا و حجب و حیاى نا بهجا استعدادها و خلاقیتها را کور مىکند.
به آن دسته از جوانانى که از کمرویى رنج مىبرند مىگوییم: اساس درمان کمرویى، در حوزه شناختى فرد است. کمرویى با دارو برطرف نمىشود و درمان فورى نیز ندارد، بلکه باید به تدریج در رفع آن کوشید. باید روشهایى را به کار گرفت تا روابط بین فردى افزایش یابد. هر قدر اعتماد به نفس بالاتر باشد کمرویى کمتر خواهد شد
راهکارهایی در رفع کم رویی
1 - سعى و تلاش در ترک رفتارهاى نامطلوب و تقویت عادتهاى مطلوب از طریق شرکت در بحثهاى گروهى و همکارى با اعضاى گروه و مطرح کردن دیدگاهها؛
2 - زدودن افکار غیر منطقى از ذهن؛
3 - تأکید بر انتقادهاى سازنده؛
4 - تقویت نیروى اراده؛
5 - جلب توجه دیگران از طریق نشان دادن ارزشهاى خود؛
6 - گفت و گوى صمیمانه با فرزندان و گوش دادن به سخنان آنان و تقویت انگیزههاى معاشرت اجتماعى و مسئولیت دادن به فرزندان.(31
شرم های نا بجا
پیش از این گفتیم که بعضى از حیاها، احمقانه و نا بهجاست و توجیه عقلانى ندارد. در اینجا به پارهاى از آنها مىپردازیم که در روایات معصومین اشاره شده است:
1 - شرم از بخشش ناچیز: امام على (ع) مىفرماید: «از بخشش کم حیا نکن که بخشش نکردن، کمتر از آن است.»(32)
2 - شرم از پرسش: امام على (ع) مىفرماید: «هیچ یک از شما حیا نکند از اینکه بپرسد چیزى را که نمىداند تا آن را یاد بگیرید.»(33)
3 - شرم از اعتراف به بىاطلاعى: آن حضرت مىفرماید: «هیچ یک از شما حیا نکند وقتى از او پرسش شد و ندانست، بگوید: نمىدانم.»(34)
کمرویى در مقام سؤال کردن از مسئله واجب و نیز در مقام جواب دادن به سؤالى که انسان پاسخ آن را نمىداند، مذموم است و هیچ کدام از مصادیق حیاى مطلوب به شمار نمىآیند.
4 - شرم از کار کردن: انسان نباید از کار و فعالیت اقتصادى خود خجالت بکشد و حیا کند، چون کار در اسلام، عبادت است. امام صادق (ع) مىفرماید: «کسى که از طلب مال حلال حیا نکند، هزینههایش سبک شود و خداوند خانوادهاش را از نعمت خویش بهرهمند گرداند.»(35)
5 - شرم از خدمت به مهمان: امام على (ع) مىفرماید: «سه چیز است که نباید از آن شرم کرد؛ از جمله، خدمت کردن به میهمان.»(36)
6 - شرم از درخواست خداوند: امام صادق (ع) مىفرماید: «هیچ چیز در نزد خداوند محبوبتر از آن نیست که از او چیزى درخواست شود. پس هیچ یک از شما نباید شرم کند از اینکه از رحمت خداوند درخواست کند، گرچه یک بند کفش باشد.»(37)
7 - شرم از خدمت به خانواده: امام صادق (ع) مردى از اهل مدینه را دید که چیزى براى خانوادهاش خریده و با خود مىبرد. آن مرد وقتى امام را دید خجالت کشید. امام (ع) فرمود: این را خودت خریدهاى و براى خانوادهات مىبرى؟ به خدا سوگند اگر اهل مدینه نبودند که سرزنش مىکنند، من هم دوست داشتم براى خانوادهام چیزى بخرم و خودم ببرم.(38)
8 - شرم از سخن یا کردار نیکو: پیامبر اکرم (ص) مىفرماید: «هیچ عملى را از روى ریا و خودنمایى انجام مده و از سر حیا آن را رها نکن.»(39)
9 - شرم از احترام گزاردن: امام على (ع) مىفرماید: سه چیز است که نباید از آن شرم کرد؛ از جمله، برخاستن از جاى خود در برابر پدر و معلم.(40
اهمیت شرم و حیا در اسلام
شرم و حیا به دلیل تأثیر شگرفى که در ایمان و تعهد انسان دارد، در اسلام و آموزههاى دینى از اهمیت خاصى برخوردار است که به بعضى از زوایاى آن مىپردازیم:
1 - حیا، لباس اسلام است: امام صادق (ع) مىفرماید: «اسلام، برهنهاى است که لباسش حیاست.»(41)
2 - حیا، ملازم با ایمان است: امام باقر (ع) مىفرماید: «ایمان و حیا قرین یکدیگرند، پس هر گاه یکى از آنها برود دیگرى نیز خواهد رفت.»(42)
3 - بىحیایى، عقوبت الهى است: پیامبر اکرم (ص) مىفرماید: «اگر خدا بخواهد کسى را مؤاخذه کند نخست، حیا را از او مىگیرد، سپس امانت و در نهایت، رحم را از او مىستاند.»(43)
4 - حیا، تمام دین است: امام على (ع) مىفرماید: «الحیاء هو الدین کله؛(44) حیا، تمام دین است.»
5 - حیا، سفارش پیامبران است: امام کاظم (ع) مىفرماید: «از مثالهاى (کلمات قصار) پیامبران باقى نمانده است جز یک کلمه و آن اینکه، هر گاه حیا نداشتى هر کارى مىخواهى انجام بده.»(45)
6 - حیا، از صفات پیامبران و اولیاى الهى است: رفتارهاى حاکى از حیا، برجستهترین نکات زندگى پیامبران خدا مىباشد. در حالات رسول اکرم (ص) مىخوانیم: آن حضرت از حیث حیا، از دوشیزگان پردهنشین، شرمگینتر و با حیاتر بود و اگر چیزى را زشت و ناپسند مىداشت آثار آن در چهره مبارکش دیده مىشد.(46)
7 - حیا، در رأس مکارم اخلاقى است: امام صادق (ع) مىفرماید: مکارم اخلاق، یکى بسته به دیگرى است. خداوند آنها را به هر که خود بخواهد مىدهد و عبارتاند از: راستگویى، صداقت با مردم، بخشیدن به مسکین، جبران کردن خوبىها، امانتدارى، صله رحم، دوستى و مهربانى با همسایه، میهماننوازى و در رأس همه، حیا.(47)
8 - حیا، در بین ارزشهاى متعالى، نقش حساس و کلیدى دارد: امام على (ع) مىفرماید: «حیا وسیله رسیدن به هر زیبایى و نیکى است.»(48)
9 - حیا، زینت آدمى است: پیامبر اکرم (ص) مىفرماید: «بىشرمى با هیچ چیز همراه نشد، مگر اینکه آن را زشت گردانید و حیا با هیچ چیز همراه نگشت، مگر اینکه آن را آراست.»(49)
10 - حیا، رسم آزادگان است: امام على (ع) مىفرماید: «حیا و عفت، از آداب ایمان و از خلق و خوى آزادگان و رسم نیکان است.»(50
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1397-08-09] [ 09:43:00 ق.ظ ]
|