چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟

 

اگر از گناه و اشتباهی که انجام داده اید پشیمان هستید خود اول گام از مراحل توبه است .

.

 

چگونه می توان از گناهان کبیره توبه کرد ؟

 

قرآن می‌فرماید: پروردگارت نسبت به آنان که از روی جهل اعمال بد انجام داده اند، سپس توبه کردند ودر مقام جبران بر آمدند، آمرزنده و مهربان است. طبق این آیه توبه به توبه قلبی و ندامت درونی محدود نمی شود، بلکه روی اثر عملی آن تأکید شده و اصلاح و جبران، مکمّل توبه شمرده شده، تا این فکر نادرست را از مغز خود بیرون کنیم که هزاران گناه رابا جمله «استغفرالله» می توان جبران کرد.

 

بنابر این باید عملاً خطا‌ها جبران گردد. قسمت هایي که از روح انسان و یا جامعه بر اثر گناه آسیب یافته، اصلاح و مرمّت شود.

البته توبه کردن از گناهان، بستگی به گناهی دارد که انجام شده است.

 

گناهانی راکه از انسان سر می زند، از دو حالت یا دو دسته زیرخارج نیست:

 

یک دسته حق الله است، مثل ترک نماز و روزه، راه جبرانش این است که قضای آن رابه جا آورید. اگر از عهده قضای همه ی آن برنمی‌آیید، هر مقداری که می توانید، انجام بدهید.

 

دسته دوم حق الناس است. جبران حق الناس آن است که رضایت قلبی صاحبان حق رابه هر صورتی شد، به دست آورید. اگر مالی را از مردم تصرّف کرده یا ضایع نموده یا ضربه‌اي بر بدن آنان وارد کرده اید که دیه یا قصاص دارد، باید یا رضایت آنان را جلب کنید و یا مال و دیه رابه آنان بدهید.

 

اگر با زبان یا عمل تان، روح آنان را آزرده‌اید و آبرو و حیثیت آنان را برده‌اید، درصورت امکان از آنان رضایت بگیرید، اما اگر ممکن نیست، برای آنان دعا کنید.

 

اگر برخی افراد را نمی‌شناسید یا مرده‌اند یا دسترسی به آنان ندارید، در امور مالی، مال رابه فرزندان یا وارثان آنان بپردازید. اگر دسترسی به آنان هم ممکن نباشد، در راه خدا برای شان صدقه بدهید.

 

در غیر امول مالی، در حق آنان دعا و استغفار کنید و صدقه و خیراتی هدیه نمایید

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...