دعای امام کاظم (ع) در زندان

از جمله دعا‌های امام موسی کاظم (ع) در زندان به این شرح بوده است:

«اللّهُمَّ اِنَّکَ تَعلَمُ اِنِّی کُنتُ اَسئَلُکَ اِن تُفرِغَنی لِعِبادَتِکَ اَللّهُمَّ وَ قَد فَعَلتُ فَلَکَ الحَمدُ»
«خداوندا! تو می‌دانی که من از تو تقاضا کرده بودم، مرا در گوشه‌ای خلوت قرار دهی تا مشغول عبادت باشم؛ تو تقاضای مرا برآوردی، تو را سپاس می‌گویم.»


درباره شهادت امام موسی کاظم و تلاش برای کتمان آن

زندگی نامه امام موسی کاظم (ع) سرشار از سختی هایی است که خلفای وقت برای ایشان به وجود آورده بودند. خلیفه عباسی که از وجود امام موسی کاظم (ع) احساس خطر کرده بود تصمیم گرفت که ایشان را مسموم کند و به شهادت برساند. او مقداری خرما طلب کرد، چند دانه از آن‌ها را خورد و بقیه را مسموم کرد و برای امام فرستاد و سندی بن شاهک را مامور کرد که حتماً آن‌ها را به امام بخوراند. سندی همین کار را کرد و امام (ع) به اجبار چند دانه از خرما‌های مسموم را خورد و بعد از سه روز در بستر شهادت قرار گرفت. سندی برای ظاهرسازی، چند نفر قاضی و عادل را احضار کرد تا گواهی بدهند که امام ناراحتی مزاج ندارد. امام (ع) متوجه آن‌ها شد و به آن‌ها فرمود: «گواهی ندهید، زیرا که من سه روز است مسموم شده‌ام و بر اثر همین سم از دنیا می‌روم.»
بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) جنازه را درون تابوت گذاشتند و از زندان بیرون آوردند و آن را بر روی پل بغداد گذاشتند و به مردم اعلام کردند که بیایید و ببینید که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و اثر جراحتی در بدنش دیده نمی‌شود. یکی از شیعیان گفت: «امام، مرده و زنده ندارد؛ من از شخص امام جریان را سؤال می‌کنم». او نزدیک جنازه آمده عرض کرد: «ای فرزند رسول خدا! تو راستگو و پدرت نیز راستگو است، به ما خبر بده که آیا تو را کشته‌اند یا خود از دنیا رفته‌ای؟» امام لب به سخن گشود و سه بار فرمود: «قَتلاً، قَتلاً، قَتلاً؛ مرا کشته‌اند».


محل دفن امام موسی کاظم (ع)

امام کاظم (ع) را در موضعی در نزدیکی بغداد به نام باب التین که محل دفن طایفه قریش بود به خاک سپردند که در طول گذر ایام شهر کاظمین در جوار این مزار مطهر ساخته شده است.


تاریخ دقیق شهادت امام موسی کاظم (ع)

بیشتر مورخین تاریخ شهادت امام کاظم (ع) را روز ۲۵ ماه رجب سال ۱۸۳ هجری قمری می‌دانند، اما شیخ مفید معتقد است که ایشان در روز جمعه ۲۴ رجب به شهادت رسیده است و گروهی هم روز ۵ ماه رجب را سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) می‌دانند. تعداد کمی از مورخان نیز سال شهادت ایشان را ۱۸۶ هجری قمری گزارش کرده‌اند.

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...