تاثیر تربیتی کرامت در برخورد با کودکان در رفتار پیامبر

پیامبر اکرم(ص) با تمام وجود به کودکان احترام می گذاشتند وهمواره با آنان به تکریم رفتار می کرد.بری آشنایی بیشتر با روش های تکریم کودکان توسط پیامبر به چند نمونه عملی در برخورد با کودکان اشاره می کنیم.

نقل شده است که پیامبر (ص)نشسته بود حسن وحسین وارد شدند حضرت چون آنها را دید به احترامشان از جای بلند شد وبه انتظار ایستاد.کودکان آهسته راه می رفتند لحظاتی طول کشید. نرسیدند سپس پیامبر(ص( به طرف آنها رفت وهر دو را در آغوش گرفت وبر دوش خود سوار کرد وبه راه افتاد ودر همان حال فرمود:فرزندانم مرکب شما چه مرکب خوبی است وشما چه سواران خوبی هستید.2

رفتار نیکوی پیامبر (ص) تنها به حسن .حسین (ع) اختصاص نداشته بلکه رفتار وی به همه کودکان از موضع تکریم شخصیت آنان بوده است. که به نمونه ای اشاره می کنیم.

نقل شده که روزی رسول اکرم(ص) از سفری بری می گشتند ودر راه به کودکان برخورد کردند وبه احترام آنها ایستادند.آنگاه فرمودند: کودکان را بیاورید. مردم نیز آنان را آوردند واز زمین بلندشان کرده وبه آن حضرت می دادند رسول خدا بعضی را در آغوش گرفتند وبعضی را بر دوش خود سوار کردند وبه اصحاب خود نیز فرمودند:کودکان را در آغوش بگیرید وبردوش خود بنشانید .کودکان از این صحنه مسرت بخش خوشحال شدند وبرای آنا بسیار خاطره انگیز بود.1

 

از امام باقر(ع) نقل شده که رسول خدا فرمود:

خمس حتی لا ادعهن حتی الممات والتسلیم علی الصبیان لتکون سنه من بعدی.2

پنج چیز است که تا لحظات مرگ آنها را ترک نمی کنم(یکی از آنها)سلام دادن به کودکان است.تا اینکه پس از من به صورت سنتی بین مردمم باقی بماند.

این سخن حضرت رسول(ص)نشان دهنده اهمیت فوق العاده ای است که حضرت به کودکان می دادندوحضرت فاطمه از همه این رفتار ها درس می گرفت.

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...