«چرا پشت سر* یک*دیگر حرف می*زنیم

۱ نتیجه جدا شدن از اهل*بیت گرفتار شدن در گناه است
غیبت وحدت میان مردم جامعه را از بین *می*برد، سبب ضعیف شدن روابط بین افراد و ایجاد تفرقه میان آن*ها می*شود و *نتیجه ضعیف شدن در روابط افراد با یک*دیگر تسلط دشمن بر آن*ها است.

۲٫ غیبت کردن از منظر قرآن و روایا
در بسیاری موارد غیبت عوامل ریشه*ای دارد که برای درمان آن باید به درمان آن*ریشه*ها از جمله رذایل نفسانی پرداخت.

۳٫ بیان افکار منحرف و عقاید برخی افراد غیبت نیست
باید افکار غربی و منحرف که در جامعه از *سوی برخی افراد بیان می*شود را در فضای منطقی، بدون کینه و غرض ورزی شخصی و *از روی غیرت و پاسداری از مبانی دینی و اعتقادی، برای مردم تبیین کرد.

۴٫ غیبت سبب دشمن تراشی می*شود
علت گرفتار شدن افراد به رذیله اخلاقی *بدگویی به سبب عواملی مانند خشم، حسادت و خشونت است، فردی که نسبت به *موفقیت دیگران حسادت ورزد در پی برملا کردن اشتباه و عیوب دیگران خواهد *بود.

۵٫ بیان عیوب افراد، سبب اشاعه فحشا در جامعه می*شود
بیان گناهان در جامعه سبب اشاعه فحشا و *از بین رفتن قبح آن می*شود و افراد نسبت به انجام گناه جرأت پیدا می*کنند، *از این*رو اگر فردی در جامعه خطا یا گناهی را انجام داد نباید آن را بیان *کرد
۶٫ غیبت انسجام بین افراد را از بین می*برد
خدا یکی است، خط انبیا و اولیا الهی یکی *است، حقیقت و صراط مستقیم یکی است و هدف نیز رسیدن به قرب الهی و ایجاد *جهان همراه با صلح و صفا است و رسیدن به این هدف نیاز به وحدت بین مسلمانان *دارد در حالی که غیبت این انسجام را از بین می*برد.

۷٫ ۲۸ رذیله اخلاقی از زبان صادر می*شود
می*توان گفت غیبت سرقت آبروی دیگران *است، همچنین دلیل رواج این گناه عدم فرهنگ سازی، کم شدن امر به معروف و نهی *از منکر در جامعه و معرفی نکردن زشتی این گناه در میان مردم است و از ۵۰ *رذیله اخلاقی که وجود دارد بیست و هشت عدد آن*ها از زبان صادر می*شود.
۸٫ روحیه زشت تجسس عامل ارتکاب غیبت است
روحیه زشت تجسس از دلایل گرفتار شدن به *گناه غیبت و بدگویی است، وقتی فرد در زندگی خصوصی دیگران تجسس و واکاوی کند *مبتلا به غیبت می*شود

۹٫ نتیجه جدا شدن از اهل*بیت گرفتار شدن در گناه است
غیبت وحدت میان مردم جامعه را از بین *می*برد، سبب ضعیف شدن روابط بین افراد و ایجاد تفرقه میان آن*ها می*شود و *نتیجه ضعیف شدن در روابط افراد با یک*دیگر تسلط دشمن بر آن*ها است

۱۰٫ غیبت منشأ بسیاری از گناهان است
غیبت سبب ایجاد اختلاف در خانواده*ها می*شود که به دنبال این درگیری گناهان دیگر همانند فحش و بدگویی به وجود می*آید.

۱۱٫ غیبت کلید انجام گناهان دیگر است
گناه غیبت گناهانی مانند تهمت، بی*اعتمادی، دشمنی، کدورت و فتنه را در پی دارد.

۱۲٫ آثار سوء غیبت دامن*گیر همه مردم جامعه می شود
براساس قانون طبیعت، اگر شخصی در مکانی *به غیبت برادر دینی خود پرداخت آثاری زشتی از آن به جا خواهد ماند و این *تأثیران به تبع به افراد دیگر سرایت می کند و می توان آنان را تا حدودی *آزار دهد.

۱۳٫ غیبت انسجام و وحدت مردم در جامعه را از بین می*برد
وقتی غیبت در جامعه رواج داشته باشد *دشمنی افزایش می*یابد، نتیجه این کدورت*ها تشنه شدن مردم به خون یک*دیگر و *آسیب رساندن به جان و مال یک*دیگر می*شود.

۱۴٫ شکستن قبح و حرمت گناه در جامعه از آفات غیبت و بدگویی است
یکی از عوارض و آفات غیبت و بدگویی در *جامعه شکستن قبح و حرمت گناه است و با این عمل انجام گناه از سوی افراد در *جامعه امری عادی خواهد شد.

۱۵٫ غیبت و بدگویی جامعه اسلامی را به مرز فروپاشی نزدیک می کند
غیبت به عنوان یک گناه خطرناک به راحتی تأثیرات خود را در جامعه می گذارد و آن را از هم می پاشد.

۱۶٫ ارسال پیامک*های تمسخرآمیز درباره اقوام از مصادیق غیبت است
پیامک*های که از سوی برخی افراد جهت *تمسخر، خنده و تفریح گروه خاصی مانند کرد، لر و ترک ارسال می*شود نیز از *مصادیق غیبت است و فردی که این پیامک*ها را به دیگران ارسال کند غیبت یک *قوم و گروه را انجام داده است.

۱۷٫ منافع شخصی، حزبی و سیاسی سبب غیبت می*شود
گاهی موارد افراد موفقیت دیگران را شکست *خود می*دانند از این*رو برای این*که رقبایشان در عرصه اجتماعی و انتخابات *اجتماعی موفق نشود غیبت و بدگویی می*کنند تا رقبای خود را از میدان رقابت *ساقط کنند.

۱۸٫ حسادت به پیشرفت دیگران سبب غیبت می*شود
هر گناهی دارای پیامدی است و اگر ما پیامدهای گناه را در نظر داشته باشیم مرتکب آن*ها نمی*شویم.

۱۹٫ خداترسی سبب ترک غیبت می*شود
اگر از فردی کدورت و رنجشی در دل داریم *به خود او بگوییم، نه این*که در نزد دیگران عیب و کار خطای او را افشا کرده *و بیان کنیم، اگر فردی از خدا و جهنم ترس داشته و بداند که غیبت حق*الناس *است گرفتار این رذیله اخلاقی نمی*شود.

۲۰٫ غیبت و بدگویی سبب شکستن حرمت*ها در جامعه می*شود
هنگامی که غیبت و بدگویی ها در جامعه *زیاد شود حرمت ها شکسته می*شود و بی اعتمادی به افراد جامعه رواج پیدا می *کند و این می توان عواقب بسیاری برای یک کشور به دنبال داشته باشد.

۲۱٫ با تقویت ایمان از گناهان زبان پرهیز کنیم / غیبت سبب سلب توفیق انسان می*شود
غیبت کردن سبب می*شود انسان توفیقاتش را از دست بدهد و از نماز اول وقت و نماز شب محروم بشود.

۲۲٫ غیبت در ردیف شرک و قتل نفس قرار دارد
غیبت جزو گناهان کبیره است یعنی در ردیف شرک بالله، قتل نفس محرمه و زنا قرار می*گیرد.

۲۳٫ تجسس در زندگی دیگران زمینه غیبت و بدگویی را فراهم می*کند
خداوند متعال در قرآن ریشه غیبت را تجسس *در زندگی افراد بیان می*کند و زمانی که همسایگان، همکاران و اقوام در زندگی *یک*دیگر تجسس کنند زمینه غیبت و بدگویی را فراهم می*کنند.

۲۴٫ غیبت و بدگویی سبب از بین بردن اتحاد و پیشرفت جامعه اسلامی می*شود
غیبت و بدگویی از دیگران سبب می شود تا در جامعه تخم نفاق پاشیده شود و این عمل اتحاد و پیشرفت جامعه اسلامی را نابود می*کند.

۲۵٫ آثار مخرب گناه غیبت برای مردم تبیین شود
وقتی ما آثار مخرب گناهی همانند غیبت که *سبب عذاب جهنم، فشار قبر و از بین رفتن حسنات می*شود را برای مردم بیان *کنیم سبب می*شود تا مردم از ارتکاب به این گناه خود را حفظ کنند.

۲۶٫ ضرورت احساس مسؤولیت در برابر غیبت
احساس مسؤولیت در برابر غیبت بسیار مهم *است و از مبلغان و نویسندگان باید حقیقت این گناه و آثار آن را برای مردم *تبیین کنند تا مردم گرفتار آن نشوند.

۲۷٫ غیبت روابط مستحکم بین افراد را از بین می*برد
غیبت سبب می*شود تا بدی*ها و نقطه ضعف *فردی که توان دفاع از خود را ندارد برای دیگران بیان شود و در وادی سیاسی، *اجتماعی، خانوادگی و فردی رابطه مستحکم و سازنده در جامعه دینی از بین *برود.

۲۸٫ دلایل سیاسی و اجتماعی توجیه*کننده غیبت نیست
غیبت پشت سر گروهی که دارای جایگاه *حقیقی و حقوقی در جامعه هستند، سبب لطمه زدن به این دو جایگاه شده و دو *گناه کبیره به شمار می*آید.

۲۹٫ مبلغان آثار و پیامدهای رذایل اخلاقی را برای مردم بیان کنند
یکی از وظایف مبلغان افزون*بر گرفتار نشدن خود در گناهان، بیان آثار رذایل اخلاقی و سیره بزرگان برای مردم در عرصه تبلیغ است.

۳۰٫ غیبت و بدگویی در آیینه قرآن و روایات
غیبت آسیبی فردی و اجتماعی است که گریبان *بسیاری از ما را گرفته است، امید است با بهره*گیری از موانع غیبت و عبرت *گرفتن از آثار و عوارض آن دست از این گناه شسته و قلب و روح خود را آلوده *به این گناه نکنیم

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...