نمازگزار سه خصلت دارد |
... |
نمازگزار سه خصلت دارد:
ا
نمازگزار سه خصلت دارد:
خصلت اول: وقتى نمازگزار به نماز ايستاد فرشتگان از آن جا تا دورنماى آسمان او را در بر مىگيرند و او در ميان صفوف فرشتگان مىباشد . اين چه نمازى است كه همه فرشتگان مامور حفظ انساناند؟ از چه چيز؟ از وسوسهها، تا شيطان و وهم از هيچ راهى حواس نمازگزار را به خود متوجه نكنند، چون شيطان در كمين است .
يك وقت مىگوييم فلان نماز صحيح است، همان نمازى كه وقتى تمام شد صورتش سياه است و به نمازگزار مىگويد: تو مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند . و يك وقت هم صورتش سفيد است و روشن و مىگويد: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند . اگر نمازگزار به حضور خداى سبحان براى نماز ايستاد همه اطراف او را فرشتگان فرا مىگيرند كه مبادا شيطان گزندى به او برساند، چون شيطان در كمين نماز، و روزه است، و نشانى او كمين كارهاى خير است، در كنار كار خير مىنشيند و وسوسه مىكند . خودش گفت: «لاقعدن لهم صراطك المستقيم» . (۱) من در كمين راه راست مىنشينم، كمين مىگيرم و نمىگذارم اينها بگذرند . هر جا كه مركز فساد و گناه است در تيول شيطان است . شيطان در نماز وسوسه مىكند، يك وقت انسان متوجه مىشود كه نمازش تمام شده است و مىگويد السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
يكى از عرفاى بزرگ سخنى دارد كه در كتاب اسرارالصلوة امام خمينى هم آمده است . آن عارف بزرگوار اسلامى مىگويد: كسى كه در نماز حواسش پيش غير خدا و پيش زندگى است او چگونه به خود اجازه مىدهد كه در پايان نماز بگويد السلام عليكم و رحمة الله، من شرمندهام . سرش آن است كه نمازگزار با خدا مشغول مناجات است: المصلى يناجى ربه . پس با مردم نيست ، در جمع ديگران نيست، وقتى نمازش تمام شد و مناجاتش با خداى سبحان به پايان رسيد، از حضور خدا برمىگردد و در بين مردم قرار مىگيرد، و چون اولين بار است كه وارد جمع ديگران مىشود، مىگويد السلام عليكم . افرادى كه در مجمع و مجلسى در كنار يكديگر
نشستهاند هيچ كدام به يكديگر سلام نمىكنند، زيرا در حضور يكديگرند; كسى كه در آن جمع نيست و از جاى ديگر وارد مىشود سلام مىكند . سلام آخر نماز نه دعاست و نه ذكر استبلكه تحيت است . لذا اگر كسى در وسط نماز عمدا بگويد السلام عليكم نمازش باطل است; و اگر اشتباها گفت، دو سجده سهو دارد . سلام آخر نماز كلام آدمى است كه به عنوان تحيت و درود است; چون نمازگزار با خدايش مناجات مىكند و در بين مردم نيست، وقتى كه نمازش تمام شد و از مناجات خدا برگشت و زمينى شد و به جمع مردم پيوستبه مردم سلام مىكند . لذا گفتند در نماز جماعت هنگام گفتن «السلام عليكم» امام به كدام قسمت نگاه كند و مامومين به كدام قسمت نگاه كنند . آن بزرگ عارف مىگويد: من در تعجبم كسى كه حواسش پيش زندگى است، او اصلا با خدا مناجات نكرده و از مردم جدا نشده است، چگونه به خود اجازه مىدهد كه بگويد السلام عليكم .
اميرالمؤمنين - سلام الله عليه - فرمود: «سلوني قبل ان تفقدوني فانى بطرق السماء اعلم مني بطرق الارض» . (۲) هرچه مىخواهيد از من بپرسيد، من راههاى آسمان را بهتر از راههاى زمين مىدانم، اسرار غيبى را بهتر از احكام عالم شهادت مىدانم . كسى برخاست و عرض كرد: يا على، از آن جا كه شما ايستادهايد تا عرش خداوند چقدر راه است . حضرت فرمودند: سؤالت چنان باشد كه مطلبى ياد بگيرى، غرضت تعنت نباشد; و اما اين كه سؤال كردى از اين جا كه من ايستادهام تا عرش خدا چقدر فاصله است: «من موضع قدمي الى العرش ان يقول قائل مخلصا لااله الا الله» . اگر گويندهاى با اخلاص اين كلمه طيبه را بگويد تا به عرش خدا راه دارد . ضمير طاهر مؤمن عرش و فرش را طى مىكند چون: قلب المؤمن عرش الرحمن است . (۳)
از امام صادق - عليه السلام - نقل شده است كه: «من قال لا اله الا الله مخلصا دخل الجنة و اخلاصه ان تحجزه لا اله الا الله عما حرم الله عزوجل» . (4) اخلاص اين كلمه آن است كه اين كلمه انسان را حاجز و حايل باشد و نگذارد انسان گناه كند، اين كلمه بين انسان و گناه ديوار محكم باشد . معناى اخلاص اين است . بنابراين همه فرشتگان با نمازگزاران هستند تا نمازگزار نمازش را به پايان برساند .
خصلت دوم: خيرات از چهرههاى آسمان مرتب بر سر نمازگزار فرود مىآيد تا نمازش را به پايان برساند .
خير چيست، و ما چه چيزى را خير مىدانيم؟ بعضى از عمرها بابركت است: داشتن رفيق خوب، استاد خوب، شاگرد خوب، فرزند صالح، اخلاص، جزء خيراتى است كه وسيله است تا انسان را به آن خير نهايى برساند .
خصلتسوم: خداى سبحان فرشتهاى را وكيل كرد كه به نمازگزار بگويد: تو اگر بدانى با چه كسى مناجات مىكنى هرگز دست از نماز برنمىدارى . لذا از معصوم - عليه السلام - در مناجات آمده است: «واذقنى حلاوة ذكرك; شيرينى يادت را به من بچشان .» ما چون نچشيديم نماز براى ما يك عادت است .
پس اگر خداوند در قرآن ملائكه را مكرم مىداند و مىفرمايد «بل عباد مكرمون» ، (۵) و در روايات فرمود نمازگزاران در بهشت مكرماند، براى آن است كه نمازگزار خوى فرشتگى پيدا كرده است، هرچه فرشتگان دارند او دارد . خدا فرشته را به اوصافى معرفى مىكند، سپس به ما مىفرمايد آن اوصاف را شما هم تحصيل كنيد . در سوره انبياء فرمود: فرشتگان كسانىاند كه: «لايسبقونه بالقول و هم بامره يعملون» . (۶) فرشتگان هرگز جلو نمىافتند و تابع امر خدا هستند، سعى مىكنند برابر دستور خدا كار انجام دهند . آن گاه در سوره حجرات به مؤمنين مىفرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لاتقدموا بين يدى الله و رسوله» . (۷) مؤمنين! شما جلو نيفتيد، تابع دستور حق باشيد، يعنى همانند فرشته باشيد، فرشتگان تابعاند، شما هم تابع باشيد تا خوى فرشتگى در شما ايجاد شود، خود فرشته بشويد .
در ذيل آيه كريمه: «الحمد لله فاطر السموات والارض جاعل الملائكة رسلا اولى اجنحة مثنى و ثلاث يزيد فى الخلق ما يشاء ان الله على كل شىء قدير» . (۸) آمده است كه جعفر طيار - سلام الله عليه - وقتى دو دستش را در راه خدا داد، خداى سبحان به او دو بال مرحمت كرد كه يطير بهما مع الملائكة فى الجنة . (۹) جعفرطيار با فرشتگان در بهشت است . اين محشور شدن با ملائكه است . هيچ لذتى بالاتر از اين نيست . اين گونه پاداشهاى غيبى به عنوان ظهور راز عبادت و اطاعت، به عنوان بروز روح عبادتاند كه انسان با فرشتگان محشور باشد . (۱
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1395-09-15] [ 10:05:00 ق.ظ ]
|