منشوري جامع و تمام نمايي است از خداوند عليم و حکيم، که آن را به خاتم و اشرف رسولان خويش فرستاده است. و حکمت الهي اقتضاي آن را دارد که دين خاتم مشتمل بر آيين نامه اي کامل و جامعي باشد، چرا که بعد از آن دين و رسالت ديگري نخواهد بود تا نقص و کمبود آن را جبران کند. اينچنين است که قرآن کريم دربر دارنده تمام معارف و حقايق هستي است و چيزي درآن فروگذار نشده است. «و نزّلنا عليک الکتاب تبياناً لکلّ شيءٍ» (سوره نحل- 89). و در نتيجه فراتر از کتب ديگر و «مهيمن» بر آنهاست. « و أنزلنا إليک الکتاب بالحقّ مصدّقاً لما بين يديه من الکتاب و مهيمناً عليه…» « سوره مائده- 48».
بنابراين چنين منشوري که خاتم است، طبيعتاً جاويد و هميشگي است و همه زمانها و مکانها را دربر ميگيرد وهمه جانهاي تشنه علم وحکمت را از بحر معرفت خويش سيراب مي کند . ( ذلک الکتاب لا ريب فيه هديً للمتقين)» سوره بقره- 2»
البته آنچه در اينجا مهم است و نبايد از آن غفلت کرد اين است که کليد سعادت و موفقيت در سايه اين کتاب عظيم الهي، التزام عملي به احکام و دستورات راهگشاي آن مي باشد و اصولاً صرف قرائت و ازبرداشتن قرآن کريم کسي را به جايي نمي رساند. ازاين رو لازم است با نگاه ديگري به سراغ اين کتاب عزيز رفت و حقيقتاً توشه خود را ازآن برگرفت و در زندگي به کاربست؛ بلکه اساساً حکمت نزول قرآن کريم برهمين مبناست؛ براي اصلاح بشريت و اصلاح امور دنيا و آخرت آنها. « و هذا کتاب أنزلناه مبارک فاتّبعوه،واتّقوا لعلّکم ترحمون» (سوره انعام -155(.

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...