برنامه‌هاي ماهواره و اقبال غير معمول آن را بايد معلول چند عامل دانست:
نخست، تمايل خانوادها‌ به ديدن سريال و ترجيح آن به ساير برنامه‌ها، تا جايي که بسياري از شبکه‌هاي ماهواره‎اي اکنون به پخش سريال اقدام نموده‎اند.
دوم،تمرکزشبکه‌هايماهواره‌ايبرحوزه‎هايي از زندگي اجتماعي که جزو حوزه‌هاي ممنوع و بعضأ تابوهاي جامعه به طور مثال جامعه ای نظیر ایران به شمار مي‌روند، مانند روابط آزادانه با جنس مخالف؛ نوشيدن مشروبات الکلي در مواقع جشن و غم؛ عدم تقيد به ظواهر مذهبي و اکتفا به نيت پاک؛ روابط نامتوازن ميان افراد داراي اختلاف سني بسيار، و مواردي از اين قبيل. در حقيقت با ديدن برنامه‌هاي اين شبکه‌ها، نوعي سطحي‌نگري و بي قيدي مشهود در بيننده رشد مي‌يابد که چندان هم آزاردهنده نيست.
سوم، بيننده در بسياري موارد به خود حق مي‌دهد تا ذهن خسته از کار روزانه و يا درگيري‌هاي اقتصادي و اجتماعي خود را با ديدن برنامه‎هايي بدون محتوا، اما سرگرم کننده و جذاب، هر چند مضر آرام نمايد.
چهارم، وجود برخي سريال‌هاي کم جاذبه و غم بار داخلي که فاقد پاسخگويي به نياز سرگرمي و رفع خستگي براي دسته از مخاطبان است.
تاثیرات مخرب ماهواره بر خانواده

ادامه مطلب :

pan style="font-size: large; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">استفاده صحيح از ماهواره، مي¬تواند تاثيرات مثبتي در راستاي افزايش معلومات داشته باشد و اين در حالي است كه استفاده نادرست از آن مي تواند بسيار مخرب باشد، لذا برخورد جدي با ماهواره، روزنه اي براي پيشرفت فرهنگ سازي ديني و مذهبي است.متاسفانه الگوگيري هاي غلط و ناصحيح به دليل سهل الوصول بودن ماهواره به راحتي القا مي شود. خشونت ها و رفتارهاي نادرست ارائه مي شود . اين ما هستيم كه بايد پايه هاي فرهنگي مان را محكم كنيم وگرنه آسيب ها وجود دارند.
ممكن است يك دانش آموز براي ارائه يك تحقيق خوب سراغ اينترنت و ماهواره برود و يك دانش آموز ديگر ساعت ها وقتش را پاي اينترنت و ماهواره به بطالت بگذراند.تمايلات انسان ها دو وجه دارد؛ يكي نياز و ديگري خواسته است. نيازها هميشه در اولويت هستند. تخصص مي خواهند و البته اطلاعات. اما خواسته ها با نيازها كاملامتفاوت هستند. ممكن است ما نياز به استفاده از يك تكنولوژي را داشته باشيم و ممكن است بخواهيم براي اينكه در مسير زندگي بيشتر به ما خوش بگذرد از يك تكنولوژي استفاده كنيم. اينها بايد كاملااز هم تميز داده شوند.pan style="font-size: large; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">علي زارعان، كارشناس ارشد رسانه در مورد روش هاي مقابله با آسيب هاي شبكه هاي ماهواره اي مي گويد: كودكان 20 برابر بيش از بزرگسالان از تلويزيون اثرپذيري دارند. وقتي در يك خانواده تماشاي برنامه هايي مثل فارسي وان و جم تی وی جزء فرهنگ عادي خانواده مي شود. بايد به اين عارضه هم توجه كنيم كه بيست برابر مادر، كودكش از آن اثر مي پذيرد. وقتي موضوعي منع مي شود، بايد به سرعت براي آن جايگرين مشخص كنيم. منع منطقي تماشاي برنامه هاي ماهواره اي بايد با تشويق به تماشاي برنامه هايي با كيفيت همراه باشد. عدم توانايي تعيين تكليف والدين براي فرزندانشان يكي از ضعف هايي است كه سبب تماشاي بي برنامه شبكه هاي ماهواره اي مي شود. در بسياري از فيلم هاي خارجي ديده ايم كه پدر و مادر براي تنبيه كودكانشان مي گويند حق نداري برنامه مورد علاقه ات را ببيني و تا فردا صبح نيز از اتاقت بيرون نيا اين نوع تنبيه در خانواده هاي ايراني يك نوع شوخي تلقي مي شود.

که در این بخش از پژوهش اثرات مخرب ماهواره را بر خانواده را بیان می کنیم که عبارتند از :

 

موضوعات: خانواده  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...