صله رحم كدام است؟

عن عبدالله بن عمرو بن العاص  قال: قال النبي *ص*: لَيْسَ الْوَاصِلُ بِالْمُكَافِئِ وَلَكِنْ الْوَاصِلُ الَّذِي إِذَا قُطِعَتْ رَحِمُهُ وَصَلَهَا.(البخاري).
از عبدالله بن عمرو بن عاص  روايت است رسول الله *ص* فرمودند: ‌بجا آورنده صله رحم آن كس نيست كه در مقابل ديدار خويشاوندان از او، آنان را ديدار نمايد، بلكه بجا آورنده صله رحم همان كس است كه خويشاوندان از او قطع رابطه كنند ولی او با آنان رابطه بر قرار نمايد.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ  أَنَّ رَجُلًا قَالَ: يَا رسول الله *ص* إِنَّ لِي قَرَابَةً أَصِلُهُمْ وَيَقْطَعُونِي وَأُحْسِنُ إِلَيْهِمْ وَيُسِيئُونَ إِلَيَّ وَأَحْلُمُ عَنْهُمْ وَيَجْهَلُونَ عَلَيَّ فَقَالَ: لَئِنْ كُنْتَ كَمَا قُلْتَ فَكَأَنَّمَا تُسِفُّهُمْ الْمَلَّ وَلَا يَزَالُ مَعَكَ مِنْ اللَّهِ ظَهِيرٌ عَلَيْهِمْ مَا دُمْتَ عَلَى ذَلِكَ.(مسلم).

از ابوهريره روايت است،‌ مردی گفت: ای پيامبر خدا من خويشاوندانی دارم و با آنها رابطه برقرار می كنم، ولی آنها با من قطع رابطه می كنند، من با آنها نيكی می كنم و آنها با من بدی می نمايند، من با آنها بردباری می كنم و آنها با من جاهلانه رفتار می نمايند، پيامبر *ص* فرمودند: اگر تو چنان هستی كه می گوئی گويا تو آنها را خاكستر داغ می خورانی و تا زمانی كه تو اينگونه رفتار نمائی هميشه خداند تو را بر عليه آنها ياری و كمك خواهد كرد.

قاطع رحم ملعون است

﴿ وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۙ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ﴾(رعد: 25).«آنانكه پيمان خداوند را بعد از آنكه محكم بستند، نقض می كنند و آنچه را كه پروردگار دستور به وصل آن داده است (پيوند با خويشاوندان) قطع می نمايند و در زمين فتنه و فساد می كنند برای آنان لعنت و نفرين خداست و بدجايگاهی (در آخرت) دارند».

و نيز می فرمايد:﴿ فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ (22) أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ﴾(محمد: 22- 23).«و ممكن است اگر بشما حكومت برسد،‌ در زمين فتنه و فساد كنيد و پيوند خويشاوندی را قطع نمائيد، آنان هستند كه خداوند آنان را لعن و نفرين نموده و از رحمت خويش دور ساخته است، لذا گوشهايشان را (از شنيدن حق) كر و چشمهايشان را (از ديدن راه سعادت و هدايت) كور كرده است».

قاطع رحم داخل بهشت نمی شود

عن جبير بن مطعم  أن رسول الله *ص* قالَ: لا يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَاطِعٌ.(مُتَّفَقٌ عليهِ).
از جبير بن مطعم روايت است رسول الله *ص* فرمودند: قاطع رحم داخل بهشت نمی گردد.

 دعای بد رحم

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَالَ رسول الله *ص*: الرَّحِمُ مُعَلَّقَةٌ بِالْعَرْشِ تَقُولُ: مَنْ وَصَلَنِي وَصَلَهُ اللَّهُ. (مُتَّفَقٌ عليهِ).
 از عائشه روايت است رسول الله *ص* فرمودند: رحم و خويشاوند بر عرش آويزان است و می گويد: هر كس مرا پيوند دهد خداوند او را پيوند دهد و هر كس مرا قطع كند، خداوند او را قطع نمايد.

حرمت قطع رابطه تا چه زمان؟

و اما حرمت قطع رابطه با خويشاوندان و مسلمانان زمانی است كه در شرايط عادی و به خاطر امور دنيوی صورت پذيرد، چون دنيا نزد خداوند و مردان خدا كمتر از آن است كه به خاطر آن از همديگر دوری شود، و صله رحم قطع گردد و خويشاوندان مسلمان از يكديگر جدا شوند و اما اگر در راه خدا و به خاطر خدا باشد قطع رابطه جايز و مطلوب و گاهی نيز واجب است، چون رشته ايمان از تمام رشته ها محكم‌ تر و با ارزشتر است، لذا عداوت و دشمنی و ناراض شدن در راه خدا عين عبادت، محبت و ارتباط با خداوند است.

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...