بخشش حضرت


دربارۀ بخشش حضرت مهدی علیه السلام روایات بسیاری آمده است


از جمله این که:او چناناموال رامی بخشد که کسی پیش از او چنان نکرده


است.مال بدون شمارش می بخشد،بخششهایاو بر مردم گواراخواهد


بود،به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله رفتارمی کند،اموال را مشت مشت


به مردم می دهد وآن را نمی شمارد.امام باقر علیه السلام می فرماید:«حضرت


مهدی علیه السلام سالی دوبار عطایایی به مردم می دهدآنحضرت ماهی دو بار


حقوق می دهد و بین مردم یکسان رفتار می کند ،به گونه ای که فرد نیازمند


به زکات ،در جامعه یافت نمی شود.


حکم داود


در روایات است:هنگامی که قائم علیه السلام قیام کند به حکم داودعلیه السلام


حکومت وداوریخواهد کرد و دلیل نخواهد خواست .منظور از حکم


داود شریعت و را ه رسم او نیست،چرا که تمامی شرایع و قوانینی که


پیش از اسلام بودند ،همه با آمدن اسلام نسخ و پایان یافته اعلانشدند ،


بلکه منظور ازاین عنوان این است که امام مهدی علیه السلام درمسایل


و مشکلات ،براساس آگاهی ودانش خویش به حقایق و واقعیت ها داوری


می کند و به ظاهر امور یا قضایا یا اسنادو مدارک ساختگی تکیه نمی کند داودپیامبر


صلی الله علیه وآله نیز مدتی طولانی این گونه حکومتوداوری می کرد.


خاکسپاری حضرت


امام صادق علیه السلام می فرماید:«…چون معرفت و ایمان به حضرت


در دلهای مردم استقرار یافت مرگ حضرت حجت علیه السلام فرا می رسدسپس حضرت


امام حسین علیه السلام متولی غسل و کفن و حنوط و دفن


ایشان خواهد شد و هرگز غیر وصی ،وصی را تجهیز و آمادۀ خاکسپاری


نمی کند.»


خلوت حضرت


در روایاتی از امام صادق علیه السلام محل خلوت حضرت مهدی علیه السلام تپه های


سفید و نورانی نجف اشرف ذکر شده است.


دانش حضرت


برای درک موقعیت علمی امام و مقام پر ارج حضرت صاحب الامر


علیه السلام که آخرین حجت خداوند است به احادیث چندی اشاره


می کنیم :پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:دوازده نفر از اهل بیت من ،


خداوند علم و فهم و حکمت مرا به آنها عطا فرموده ،و آنها رااز


خاک و گل من آفریده است.امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:


علم مرگ و میرها به ما داده شده ،علم تأویل و تنزیل و حل و فصل


خصوصیات ها به ما عطا گردیده ،علم حوادث و وقایع به ما داده شده و


هرگز چیزی از ما پوشیده نمی ماند.»


داوری حضرت


داوری ائمه معصومین علیهما السلام در میان کلیمیان با توراتشان و در میان


مسیحیان با انجیلشان است و این به معنای به رسمیت شناختن یهودیت


و مسیحیت پس از آمدن اسلام نیست بلکه از نظر اسلام ،دین انحصار


به اسلام دارد و هر کس با آیینی جز اسلام به خداوند تقرب کنداز او


پذیدفته نخواهد شد ،لکن حضرت مهدی علیه السلام برای اتمام حجت و


رفع عذر ، باپیروان همه ادیان با کتاب های آسمانی خودشان بحث


و محاجه می کند و نوید های موجود در کتابهای هر آیینی را که از آمدن


آن مصلح جهانی خبر داده اند به آنها یادآوری می کند .هرکس ایمان


بیاورد از او می گذرد و هرکس پس از شناخت حق و اثبات حقیقت


بر کفر و احاد خود اصرار بورزد ،به سزای خود میرسد.


زهد حضرت


در روایات آمده حضرت مهدی علیه السلام،زهدی علی گونه


دارد .لباس حضرت زبر است ،و غذایش غیر از جو با سبوس


نیست .راوی می گوید در محضر امام صادق علیه السلام بودم مردی


به آن جناب عرضه داشت :اصلحکالله یاد کرده ای که علی


بن ابیطالب علیه السلام لباس خشن و زبر می پوشید ،لباس چهار درهمی


به تن می کرد و امثال اینها …و حال آنکه لباس نو در بر تو می بینم ؟


فرمود «علی بن ابیطالب در زمانی آن طور لباس می پوشید تا


انگشت نما و مورد انکار مورد نبود،ولی اگر امروز مثل آن لباس


پوشیده شود،انگشت نما می شود پس بهترین لباس هر زمان ،


لباس همان زمان است،مگر این که وقتی قائم ما اهل بیت


علیهما السلام به پا خیزد،لباسهای علی علیه السلام را دربر می کند و روش


او را پیش می گیرد ».


سن حضرت هنگام ظهور


دربارۀ سن حضرت به هنگام ظهور ،اقوال مختلفی است.بیشتر


احادیث ،سن حضرت را هنگامظهور ،چهل ساله معرفی می کنند.


عمران بن حصین می گوید به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتم:این


مرد_مهدی _را برایم توصیف کن.پیامبر فرمود :او از فرزندان


من است؛اندامش چونان مردان بنی اسرائیل سخت و ستبر


است؛به هنگام سختی و گرفتاری امت من قیام می کند؛


رنگ چهره اش به عربها شباهت دارد؛قیافه اش چون مرد چهل


ساله می نماید؛صورتش چون پاره ماه می درخشد؛زمین را پر از

 

عدل و داد می کند ،آنگاه که آکنده از ظلم و ستم شود…»

 

شمایل حضرت

 

صفات و مشخصات حضرت مهدی علیه السلام که در احادیث

 

و روایات آمده بسیار است.مرحوم مجلسی در کتاب «غیبت»


شیخ طوسی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که امیر المؤمنینعلیه السلام


در منبر فرمود :«مردی از دودمان من،در آخرالزمان ظهور می کند


که رنگش سفید مایل به سرخی و شکمش عریض،رانهایش پهن ،


استخوان شانه هایش درشت و در پشت وی دو خال است:


یکی به رنگ پوست بدنش و دیگری شبیه خال پیامبر صلی الله علیه وآله


است.دو نام دارد:یکی مخفی و دیگری ظاهر،نامی که مخفی


است «احمد »و نامی که ظاهر است«محمد»می باشد…»

 

صورت حضرت


در روایات،در وصف چهره و صورت حضرت مهدی علیه السلام


چنین آمده است:سیمایی چون ماه تابان دارد وچهره اش گرد


و درخشان است.پیشانی باز و نورانی،بینی کشیده و باریک


دارد. چهره اش چون دیناراست.دیدگانش سرمه کشیده،


محاسن مبارکش پر مو و بر گونۀ راست او خالی جذاب است.


طی الارض


پیمودن مسافت طولانی در مدت بسیار کوتاه را گویند ،و این یکی از


معجزات و کرامات حضرت است. امام رضا علیه السلام می فرماید :


«هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند ،زمین از نور


خداوند روشن می شود و زمین زیر پای مهدی به سرعت حرکت


می کند».درباره آگاهی یاران و سپاهیان حضرت از قیام و گرد هم


آمدن آنان در مکه ،روایات به شیوه های گوناگونی اشاره دارد.


بعضی شب در بستر خود خواب رفته اند و صبحگا هان خود را در


محضر امام می بینند و برخی با طی الارض به حضرت می پیوندند


و گروهی پس از آگاهی از قیام ،به وسیله ابرها نزد حضرت می آیند.ح

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...