جلب رضایت پدر و مادر ازجمله تکالیف فرزندان است.


در اسلام شخصیت هایی وجود دارند که به عنوان پدر نامگذاری می شوند پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین(ع) دو پدر امت اسلام هستند

در اسلام شخصیت های وجود دارند که به عنوان پدر نامگذاری می شوند پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین(ع) دو پدر امت اسلام هستند، همچنین زن های آنان مادران امت اسلامی هستند که همه ما موظفیم دستورات و توصیه های آنان را سر لوحه دستورات زندگی خود قرار دهیم. رضایت پدر و مادر در زندگی مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که امامان معصوم(ع) تاکید فراوانی بر جلب رضایت آنان در تمامی مراحل زندگی داشته اند  و این تکلیف هیچگاه از گردن فرزندان برداشته نمی شود.
امام جواد (ع) در روایتی خطاب به مسلمانان می فرمایند اگر بر سر دو راهی رضایت پدر و مادر و دستورات پیامبر اسلام(ص) قرار گرفتند زمانی که دستور اسلام را انتخاب می کنند و آن را اگر واجب است بر رضایت پدر و مادر ترجیح می دهند بنده برتر خداوند شناخته می شود. بنابراین وظیفه فرزند در قبال رضایت پدر و مادر تا آنجایی است که دستورات آنان مخالف دستورات و واجبات دین اسلام نباشد و خدشه ای به ایمان و اعتقاد فرد وارد نکند. باید برنامه ریزی شود که میان این دو دستور خداوند کدام یک مقدم تر است اگر پدر و مادر دستور دادند که یک عمل مستحبی را انجام ندهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اطاعت از دستور والدین جز واجبات دین اسلام است اما آن عمل مستحبی است.
در مقابل جلب رضایت والدین باید به این نکته توجه ویژه داشت که دستور آنان از چه مقصدی است اگر خود پدر و مادر مومن هستند و از سر دلسوزی دستور می دهند اطاعت از آن واجب است اما اگر از سر بی ایمانی و بی اعتقادی است بهتر است امر خداوند و پیامبر اکرم(ص) اجابت شود.آنچه که از آیات قرآن کریم مشخص است کسی که می خواهد هم در دنیا و هم در آخرت سعادت مند شود باید عمل کردن به دستورات قرآن و اسلام و همچنین اهل بیت(ع) را سرلوحه اعمال خود قرار داده و طبق آنان رفتار کند.بر طبق این آیات و روایات کسی که عبادت کند اما ولایت را قبول نداشته باشد اعمال آن هیچ فایده ای ندارد و رسالت خود را ادا نکرده است.

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...