ج-رفتارهای فراوظیفه ای زوجین درخانواده: |
... |
اولین نکته به چگونگی گفت وگوی زن ومردیاارتباط کلامی آنهابازمی گردد.درموردچگونگی برقراری روابط کلامی تفاوت هایی بین افرادکودک وبزرگ سال وزن ومرددیده می شوددرموردکودکان زمینه برای گفت وگوی امری اساسی است که دررشدوبالندگی آنهاتاثیرمهمی داردوبه عکس نبودشرایط مناسب برای گفت وگووبیان احساست به سرکوبی عواطف منجرمی شودمحیط خانواده بهترین محل رشدکلامی است روابط کلامی هم برای زن وهم برای مردمهم است ومرددرروابط به صرف حضوربیشترتوجه دارد تعالیم اسلام درباره ی چگونگی گفتارتوصیه هایی دارددرمرتبه ی نخست گفت وگوی اعضای خانواده بایدباهم محترمانه باشدازجمله اینکه آهنگ صدابایدملایم باشدپس قرآن افراد راتشویق می کندکه درمحیط خانه صدای آرامی داشته باشند ازنشانه های احترام درگفت وگواین است که زن وشوهرهمدیگررابه بهترین نامی که هریک دوست دارندصداکنند درمرتبه ی دوم ابرازمحبت ودوستی نسبت به اعضای خانواده باگفتاراست که اهمیت ویژه ای داردوبه تعمیق روابط عاطفی کمک می کند نکته ی سوم سپاس گذاری اعضای خانواده ازیکدیگرباگفتاراست زن وشوهرنیزبایدازعملکردمناسب یکدیگرتشکرکنندازصفات مناسب زنان شکرگذاری درخانواده است ودرمقابل ناسپاسی زن درگفتارپیامدهای نامطلوبی درخانواده بویژه برای خوداودارد.درقرآن به این واقعیت اشاره شده است که شکرگذاری ازمواهب الهی دردرجه ی اول برای خودفردسودمنداست همین امردرخانواده نیزمی تواندتأثیربسیاری داشته،زیراهیچ کس مانندوالدین همسرو فرزندان، نیازهای مادی وعاطفی فرد رانمی تواندبرآورده سازد برخی رفتارهانیزمانع برقراری روابط کلامی مناسب می شودکه اعضای خانواده بایدازآنهادرحدتوان خودداری کنندازجمله این امور،نق زدن ،قطع حرف یکدیگر،جدال وبگومگودرموردامورکم اهمیت،منحرف شدن ازموضوع اصلی، تهدید، توهین، تمسخر انتقاد تند و پرگویی است تعالیم اسلام گفت وگوهای دروغین اعم ازجدی یا شوخی رانامناسب اعلام می کند زیرا به فضای وضوح و صراحت درروابط بین فردی آسیب می رساند همجنین اولیا ی(ع) برای جلوگیری افرادازقطع کلام یکدیگرريا،این رفتاررابه چنگ زدن به صورت فردتشبیه کرده اند
تمسخر یکدیگر در قرآن نهی شده واین نکته درموردزنان تأکید بیشتر شده دربحث حل اختلافات خانوادگی، رفتارها ی کلامی ای که موجب تعارض درخانواده می شود،بررسی خواهیم کرد.دومین نکته به چگونگی برخوردورفتارافرادباهم (روابط غیرکلامی) مربوط می شود. روابط غیرکلامی افرادبه وسیله وضعیت بدن، مانندطرزقرارگرفتن درمقابل هم،
فاصله ی افرادازیکدیگر،نشسته یاایستاده،حالت چهره مانندگشادگی یادرهم رفتگی،حرکات بدن مانند تماس های بدنی تماس های چشمی باهم به تعامل خودآگاه یاناخودآگاه می پردازند.آهنگ صدا نیزجزء روابط غیرکلامی است.روابط غیرکلامی اعضای خانواده به صورت زیرمناسب وموثراست:وضعیت بدنی مشابه (هردونشسته یاایستاده)، بدن افراددر مقابل هم،نه پشت به هم یاشکل دیگر،فاصله درحدودیک متر،حرکات بدن وتماس بدنی درحدمناسب وتماس چشمی درحدمناسب نه آزاردهنده وتند.اگرشرایط یادشده،تحقق نیابد، روابط مناسب ورضایت بخش،بین افرادبرقرار نمی شود. تعالیم اسلام درموردروابط غیرکلامی اعضای خانواده ،نکته های جالب توجهی داردکه همین توصیه های مختلف مشهوداست.ازنکته ای مهم آن درموردخانواده،حسن خلق است که درواقع به طرزروابط افرادباهم بازمی گردد.بخشی ازحسن خلق درروابط غیرکلامی بروزمی کند.دراین موردبه افراد توصیه می شودکه بامردم،بویژه خانواده باچهره گشاده رویی بازدیدارکنیم که روی خوش وچهره ی باز موجب جذب دلها وفزونی محبت می شود شادی ونشاط می آوردوکینه هاراازدلها می برد. درموردانسان گفته شده است که اندوهش درونی است وباروی خوش وچهره ی بازبامردم روبرومی شود علاوه براین تبسم ولبخنددرچهره نیزدربهبودی روابط موثراست ازنکته های مهم همکاری ویاری افراددرامورمنزل است درتعالیم اسلام درمورد اصل تعاون بسیارتأکیدشده ودرخانواده نیز اساس زندگی مشترک است تعالیم اسلام درخانواده به گونه ای وظایف راتقسیم نموده که همه ی افرادمسؤلیت رابرعهده بگیرندتاخانواده بتواندکارکردهای مؤثرخودراایفا کند
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1394-07-14] [ 11:12:00 ق.ظ ]
|