تو

صیه شیخ رجبعلی خیاط درباره دعا برای امام زمان(عج)


هدف ما از دعا برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه نباید رسیدن به حالات و مقامات باشد بلکه خشنودی پروردگار و تقرب به خداوند و امام زمان ارواحنا فداه را ملاک عمل قرار دهیم.

مرحوم آقای شرفی که از منتظران  ظهور حضرت (عج) بودند، نقل می کردند: در زمانی که برای تبلیغ از مشهد مقدس به شهرستان ها می رفتم در یکی از مسافرت ها چند روزی قبل از ایام ماه مبارک رمضان با یکی از دوستان در تهران به محضر مرحوم حاج شیخ رجبعلی خیاط که از سابقین و ثابتین در راه انتظار بودند و مردم را به این راه تشویق می نمودند، مشرف شدیم و از ایشان تقاضای راهنمایی کردیم و خواستیم که چیزی به ما بیاموزد.

آن بزرگوار طریقه ختم آیه شریفه «و من یتق الله» را به ما آموختند و فرمودند: «اول صدقه بدهید و چهل روز روزه بگیرید و این ختم را در حال روزه انجام دهید.»

نکته مهمی که حاج شیخ ربعلی خیاز فرمودند این بود که: مقصودتان از انجام این ختم تقرب به حضرت رضا علیه السلام باشد و حاجت های مادی را در نظر نگیرید.

مرحوم آقای شرفی فرمودند: من ختم را شروع کردم ولی نتوانستم آن را ادامه دهم و ترک نمودم. ولی دوست من موفق شد و آن را به پایان رساند. پس از آن که به مشهد برگشت وقتی ایشان به حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام مشرف گردید، آن حضرت(ع) را به صورت نور زیارت کرد. کم کم این حالت در ایشان تقویت شد تا توانست آن حضرت (ع) را ببیند و با آن بزرگوار صحبت کند.

 

هدف ما از نقل این جریان نکته مهمی است که در دعاها و توسلات باید رعایت شود و آن این است که انسان علاوه بر آنکه در انجام نمازها، دعاها و توسلات باید اخلاص را رعایت کند هدف او هم باید از انجام آنها، تقرب به خداوند باشد تا به رسول خدا صل الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام نیز نزدیک شود؛ یعنی اعمالش را به نیت عبودیت و بندگی خدا انجام دهد، نه برای رسیدن به حالات و مقامات.

یکی از افراد مشهور و صاحب نفس که دعایش  اثر داشت و با آن گره از کار افراد می گشود، از شخصی که او را صاحب بصیرت می دانست سوال کرد بوده: به نظر شما من چه موقعیت و منزلتی نزد خدا دارم؟ ایشان پس از تامل در جواب گفته بوند: شما در کارهای خداوند زیاد دخالت کرده ای.

پس دعا کننده نباید هیچ گونه سوء استفاده ای از دعاهایش کند، بلکه باید آن ها را به قصد بندگی پروردگار انجام دهد نه این که به وسیله آنها دخالت در کارهای خداوند کرده و یا مردم را به سوی خود جلب کند.

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...