.
در آموزه¬های دینی ایمان و دین¬داری یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی در تحکیم خانواده است. اگر ما به قرآن کریم و روایات پیشوایان دین مراجعه کنیم به¬خوبی می¬فهمیم که ایمان نقش مهمی درتحکیم خانواده دارد. در همین زمینه قرآن شریف می¬فرماید: «و لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن و لامه مؤمنه خیر من مشرکه و لو اعجبتکم و لاتنکحوا المشرکین حتی یؤمن و لعبد مؤمن خیر من مشرک ولو اعجبکم اولئک یدعون الی النار والله یدعوا الی الجنه؛ با زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاورده¬اند ازدواج نکنید، اگر چه به دلیل مال یا جمال و مقام (موقعیت) شما را به شگفتی آورند و زنان خود را به ازدواج مردان مشرک و بت¬پرست تا ایمان نیاورده¬اند در نیاورید اگر چه (مال و زیبایی و موقعیت آنان) شما را به شگفتی آورد، زیرا آن¬ها شما را به¬سوی آتش دعوت می¬کنند و خداوند شما را به بهشت و آمرزش دعوت می¬نماید.» همچنین رسول خدا(ص) می¬فرماید: «هر کس با زنی برای مالش ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار می¬نماید و هر کس که برای جمالش ازدواج کند به چیزی می¬رسد که از آن کراهت دارد و هرکس که برای دین¬داری ازدواج کند خداوند هر سه را برای او جمع می¬کند.»
و نیز امام صادق(ع) می¬فرماید: «اگر مرد با زنی برای مالش یا جمالش ازدواج کند به همین امر واگذار می¬شود. ولی اگر برای دین¬دار بودن او ازدواج کند خدا مال و جمال را نیز نصبیش می¬گرداند.»
البته اسلام مخالف زیبایی و ثروت نیست. اگر زنی دارای دین و مال و یا دین و زیبایی باشد چه بهتر، اما اگر امر دایر باشد بین دین¬دار و زیبا یا دین¬دار و ثروتمند، دین¬دار مقدم است، زیرا زن دین¬دار مایه¬ی سعادت و خوش-بختی انسان است.
رسول خدا(ع) می¬فرماید: «از سعادت و خوش¬بختی مرد آن است که زن صالح و پاک¬دامن داشته باشد.»
از این آیه و روایت استنباط می¬شود که ایمان نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، چون مرد و زن یک عمر می-خواهند با هم زندگی کنند و تحت تأثیر عقائد و افکار و رفتار و اخلاق یک¬دیگر نیز قرار خواهند گرفت.

موضوعات: آیات وروایات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...