اهمیت خانواده در اسلام |
... |
اهميت پرداختن به موضوع «تحكيم خانواده»، ريشه در اهميت نهاد خانواده دارد. نهاد مقدس خانواده، ركن بنيادين اجتماع بشري و محمل فرهنگهاي گوناگون است تا آنجا كه سعادت و شقاوت امتها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده ميباشد. اولين شـرط داشـتن جـامعهاي سـالم و پـويا، سـلامت و پـايداري خانـواده اسـت. همهي دستاوردهاي علمي و هنري بشر در سايهي خانوادههاي سالم و امن پديد آمده است. علاوه بر اين، كارايي و ارزش علم و هنر نيز در صورت برپايي خانواده است و بدون خانواده، نه تنها هويت انساني بشر نابود ميشود، بلكه همهي تلاشهاي فردي و اجتماعي نيز در حقيقت بيثمر و نافرجام خواهد ماند. از اين روست، ملتهايي كه در آستانهي فروپاشي خانواده قرار گرفتهاند، درصدد حفظ اين نهاد مهم برآمده و با خانوادههاي جايگزين نظير خانوادههاي تك نفره، خانوادههاي همجنس (زندگي هم جنس بازان) و شبيه به اين ، با اين بحران جدي مقابله ميكنند؛ غافل از آنكه خانواده از نظر جامعهشناختي بايد در هر شرايطي سه كاركرد اصلي خود را حفظ كند. «طبق نظريههاي قديمي كه هنوز هم اعتبار دارند، خانواده سه وظيفهي عمده دارد: يكي مسائل جنسي است كه در خانواده بايد حل شود؛ ديگر فعاليت خانواده به عنوان يك واحد اقتصادي و بالاخره پرورش كودكان است كه از وظايف مهم خانواده به شمار ميآيد.»
از نگاه اديان به خصوص اسلام، كاركردهاي متعاليتري از خانواده انتظار ميرود. علاوه بر آن، برپايي و پويايي نهاد خانواده، شاخصهي اصلي يك اجتماع زنده و رو به توسعه است. يكي از مهمترين عوامل توسعه، توسعهي نيروي انساني است. گرچه معيار نيروي انساني در توسعه، عموماً با ارزيابي بازدهي و كارايي آن است، اما در يك تحليل عميق، كارآيي انسان نيز از خانواده تأمين ميشود. چه خانوادهاي كه در آن متولد شده و به مرحله بازدهي ميرسد و چه خانوادهاي كه تشكيل ميدهد و به آن دلبسته و وابسته است؛ بنابراين سهم خانواده در بالابردن توسعه، سهمي اساسي و قابل توجه است؛ اما متأسفانه هنوز در شمار پارامترهاي سنجش توسعه قرار نگرفته است.
پيوند زناشويي، امري غريزي و از نيازهاي اوليه و اساسي انسان است و نيازي به آموزش و محرك خاص ندارد؛ اما تداوم اين پيوند و داشتن روابطي صحيح كه به پايداري خانواده منجر ميشود، نيازمند آموزش و عنايتي ويژه از سوي متوليان و دلسوزان جامعه است.
قرآن كريم، به عنوان برترين نسخهي زندگي و عاليترين راهنماي بشر براي دستيابي به حيات طيبه، بخش عظيمي از آيات را به تنظيم و تعديل روابط اعضاي خانواده، حقوق و وظايف همسران و فرزندان اختصاص داده است. رجوع به اين آيات الهي، ميتواند انسان را جهت دستيابي به عاليترين راهكارها در تحكيم خانواده هدايت كند.
اهداف خانواده و اقتضاي تأسيس آن ايجاب ميكند كه بانيان آن يعني زن و شوهر، در تحكيم و پايداري اين بنا، نهايت سعي خود را بكنند و با همان انگيزه كه بر تشكيل آن اقدام كردند، بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت و پويايي اين نهاد مقدس تا پايان حفظ شود. تأكيدات اخلاقي و سفارشات حقوقي كتاب مقدس قرآن و روايات گرانقدر ائمه طاهرين (ع)، براي تشكيل، تحكيم و تعالي خانواده، بيش از جوانب ديگر حيات بشري است؛ بلكه در يك نگاه كلي، تمامي احكام و دستورات اسلام به نوعي ناظر بر صيانت از خانواده است. بخشي از آن براي تزكيه و تطهير فرد و بخشي پيرامون اصلاح جامعه و حفظ سلامت آن وضع شده است.
از اين رو موضوع خانواده، به طور كلي در سه محور تشكيل، تحكيم و تعالي خانواده قابل بحث و بررسي است. نوشتار حاضر، عوامل تحكيم روابط اعضا در خانواده را در آيات قرآن كريم جستجو كرده است. ويژگي بحث آن است كه صرفاً پيرامون جستجوي عوامل تحكيم بوده و از ورود به مباحث تخصصي فقهي و حقوقي خودداري كرده است؛ لكن بر حسب اقتضا به عامليت آنها اشاره كرده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «کنتُ أنا و علیّ بن أبی طالب علیه السلام نوراً بینَ یدَی اللهِ قبلَ أن یخلقَ آدمُ بأربعهِ آلافِ عامٍ، فلمّا خلقَ آدمَ قسّمَ ذلک النّورَ جزئین؛ فجُزء أنا و جُزء علی»: چهارده هزار سال پیش از این که آدم آفریده شود، من و علی (ع) نوری بودیم در برابر خدای متعال. چون خدای تعالی آدم را آفرید آن نور را دو نیمه کرد؛ نیمی از آن منم و نیمه ی دیگر علی (ع) است. (تذکره الخواص.ص 46)
ضمن گرامی داشت عید مبارک غدیر، منتظر حضور شما در وبلاگمان هستیم…
مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها شهرستان آمل
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1394-07-08] [ 07:58:00 ق.ظ ]
|