اهميت كودك و دوران كودكى |
... |
امروزه درباره كودك و اهميت دوران كودكى تحقيقات زيادى به عمل آمده است و روانشناسان و پژوهشگران تعليم و تربيت، در اين زمينه توجه فراوانى مبذول داشته و درباره رشد جسمانى و روانى كودك مطالعات زيادى انجام داده اند. آنان نقش تجارب كودكى را براى كسب شخصيت سالم در مراحل مختلف رشد و بخصوص بزرگسالى، مهم مى دانند. اما در گذشته و بخصوص در عصر جاهليت هم عصر نزول قرآن، چنين ديدگاهى حاكم نبود. اين ديدگاه و نگرش غلط به كودك در بين ديگر اقوام و ملل نيز وجود داشت تا آنجا كه حتى در بين برخى از اقوام، كشتن كودكان را حق قانونى والدين مى دانستند
در لسان حضرت محمد ص و ائمّه اطهار عليهم السلام، كودك بسان يك انسان و آفريده خدا، جايگاه ويژهاى دارد و بايد مورد تكريم و محبت قرار گيرد تا بتواند انسان صالح و سازندهاى براى خانواده و جامعه خود باشد. پيامبر رحمت ص در جامعه اى كه برخوردهايى ناشايست و ناپسند با كودكان مى شد، به روشنگرى و هدايت انديشه ها پرداخت و كودك و به ويژه فرزند صالح را ستود
پيامبر اكرم ص در جايى فرمود: «هر درختى ميوهاى دارد و ميوه دل، فرزند است.»1 همچنين آن حضرت، داشتن فرزند صالح و نيكوكار را از سعادت و خوشبختى مرد مى دانستند2 و او را به گل توصيف مى كردند.3 پيامبر اكرم ص فرزند صالح را «ريحانه»اى معرفى كرده است كه خداوند آن را به بندگانش عطا مى فرمايد.4
«ريحان» در لغت به معناى بوييدنى و چيزى است كه بوى خوش داشته باشد يا به معناى رزق و روزى و رحمت است و در اثر اطلاق به رزق، به فرزند، «ريحان» گفته شده است.5 همچنين از اينروى فرزند به ريحان تشبيه شده است كه او را مى بويند و به خود مى چسبانند،آنچنانكه گياه ريحان را مىبويند و غم و اندوه را به وسيله آن از بين مى برند.6
نيز رسول خدا ص فرمود: «فرزندان، نور ديدگان و جگرگوشه هاى ما و خردسالانشان، فرمانروايان ما هستند.»7 همچنين ايشان، بوى فرزند را از بوى بهشت دانسته8 و فرموده اند: خانهاى كه در آن كودك نباشد، بركت ندارد.9 على رغم آنكه رسول خدا ص فرزند، به ويژه فرزند صالح را ستوده و داشتن آن را مايه سعادت و خوشبختى آدمى دانستهاند، در برخى روايات، فرزند، از موجبات دلبستگى و حب به دنيا معرفى شده است. در اين زمينه، رسول خدا ص فرموده است: فرزندان، ميوه دل و نور ديدگان والدين اند؛ ولى با اين حال، موجب ترس و بخل و حزن و اندوه آنانند.10
فرزند سبب ترس پدر نسبت به شركت در جهاد و انفاق و بخشش مال مى شود و شيفتگى و حب به مال و دنيا را به دنبال دارد. همچنين فرزند، آدمى را به بخل وامى دارد و او را به سوى آن مى خواند و در بخشش آن نيز تنگ چشمى و خسّت مى ورزند. همچنين علاوه بر مال، داشتن فرزند، حب به بقا را نيز به دنبال دارد.11
از اينرو رسول خدا ص داشتن فرزند را وسيله آزمايش والدين دانسته است12 تا خداوند بندگان را بيازمايد كه با وجود داشتن فرزندان و حبّ به آنان، تا چه حد نسبت به انجام وظايف و تكاليف دينى خود پايبندند و تا چه حد از دلبستگى به دنيا دورى مى گزينند.پيامبر ص در برخورد و رفتار با كودكان، اصولى را بيان داشته و در عمل نيز بدانها پايبند بودند؛ اصول و معيارهايى كه با عمل بدانها، زمينه تربيت دينى و صالح و نيكوكار شدن فرزندان فراهم مى گردد. همچنين رسول خدا ص در راه تربيت و پرورش كودك، وظايف و تكاليفى را براى والدين مقرر داشته و خود نيز در زندگى شخصى بدانها عمل مى كردند
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1394-04-07] [ 09:15:00 ق.ظ ]
|