اسموتی چیست؟

گاهی پیش می‌آید که میوه‌های زیادی از مهمانی‌ها در یخچال، اضافی باقی می‌مانند،که مصرف نمی‌شوند و یا تک میوه‌هایی که در یخچال باقی می‌مانند که دیگر طراوت و تازگی خود را از دست داده‌اند؛ این میوه‌های باقی مانده، ممکن است. مشغله‌ی فکری بانوی خانه شوند؛ چرا که نه می‌توان آنها را دور ریخت و مصرف آنها نیز (به دلیل از دست دادن تازگی) احساس لذتی به ما نخواهد داد. اما شما می‌توانید با تهیه «اسموتی» یا «بستنی میوه‌ای»، هم از خراب شدن و اسراف میوه‌ها جلوگیری نمایید و هم یک نوشیدنی خوش‌مزه نوش جان کنید. برای تهیه بستنی میوه‌ای لازم است میوه‌هایی که قصد دارید از آنها استفاده کنید را برش زده و داخل فریزر برای چند ساعت قرار دهید تا یخ بزند، سپس آنها را در غذاساز ریخته و کاملا مخلوط کنید. برای تهیه این نوع بستنی دست‌تان باز است و می‌توانید به دلخواه از ثعلب (از فروشگاه‌های لوازم قنادی می‌توانید آن را تهیه کنید)، شیر، شکر و یا حتی عسل استفاده کنید. گاهی برای طعم دادن از پودر کاکائو نیز می‌توانید استفاده کنید. اسموتی نوعی نوشیدنی است که از ترکیب و مخلوط کردن میوه‌ها تهیه می‌شود؛ این بدین معنی است که اجزای یک میوه شکسته می‌شود و به حالت یک نوشیدنی در می‌آید؛ نوشیدنی‌ای که بافت دارد و آبکی نیست. بافت میوه اندکی شکسته و نرم می‌شود، اما از بین نمی‌رود و از نوشیدنی حذف نمی‌شود؛ پس بدن شما برای هضم اسموتی نیاز به انجام عملیاتی دارد تا بتواند به صورت کامل این نوشیدنی را در بدن حل کند. اما این تجزیه و تحلیل شدید نیست و بدن فعالیت چندان زایدی انجام نمی‌دهد.
اسموتی در واقع نوعی از نوشیدنی است که قابلیت تغییر و خلاقیت (بر حسب طبع و سلیقه‌ی مصرف کننده‌اش را) دارد؛ یعنی شما به راحتی می‌توانید اجزای آن را تغییر دهید و جابه جا کنید. اسموتی تنوع پذیرتر از آبمیوه می‌باشد. برای تهیه اسموتی دست‌تان باز است؛ مثلاً به راحتی می‌توانید از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها، دانه و مغزها، ادویه‌ها و هر چیزی دیگری که دوست دارید، استفاده کنید.
برای آماده کردن اسموتی، همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب مخلوط شوند. اگر مخلوط شما خیلی سفت شد، کمی آب یا شیر داخل آن بریزید؛ در ضمن می‌توانید برای خنک کردن نوشیدنی اسموتی خود، به جای یخ از میوه‌های یخ زده هم استفاده کنید. در آخر هم آنها را در لیوان‌های زیبا سرو کنید و با تکه‌های میوه تزئین کنید، نوش جان!

بستنی میوه‌ای

اگر به اسموتی علاقه‌ای ندارید یا از طرفداران پر و پا قرص بستنی هستید، اما به خاطر داشتن رژیم، خود را از خوردن آن محروم کرده‌اید، می‌توانید با درست کردن بستنی‌های رنگ‌رنگ میوه‌ای، هم هوس خوردن بستنی را پایان بخشید و هم خواص و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق میوه‌ها به بدن خود برسانید و هم هنر خود را به رخ دیگران بکشید. به این صورت که دستورهای اسموتی‌ای که در ادامه می‌آید را با کمی تغییر به بستنی میوه‌ای تبدیل کنید. از آنجایی که بستنی میوه‌ای چندان فرقی با اسموتی ندارد، به همین دلیل بخشی جداگانه برای آن قرار نداده‌ایم.
برای تهیه بستنی میوه‌ای لازم است میوه‌هایی که قصد دارید از آنها استفاده کنید را برش زده و داخل فریزر برای چند ساعت قرار دهید تا یخ بزند، سپس آنها را در غذاساز ریخته و کاملا مخلوط کنید. برای تهیه این نوع بستنی دست‌تان باز است و می‌توانید به دلخواه از ثعلب (از فروشگاه‌های لوازم قنادی می‌توانید آن را تهیه کنید)، شیر، شکر و یا حتی عسل استفاده کنید. گاهی برای طعم دادن از پودر کاکائو نیز می‌توانید استفاده کنید.
تمام این‌ها به سلیقه و نوع رژیم شما بستگی دارد. اگر از رژیم لاغری پیروی می‌کنید، به جای شکر از عسل استفاده کنید و اگر کودکی دارید که از خوردن میوه امتناع می‌کند و مایلید که دلبندتان ویتامین و خواص زیاد میوه‌ها را استفاده کند، می‌شود از بستنی میوه‌ای استفاده کرد؛ چون کمتر کودکی است که به بستنی نه بگوید.

 

نکته‌هایی درباره اسموتی

* میوه‌هایی که هسته دارند، ابتدا باید هسته‌های آن راجدا کرد و سپس در فریزر قرار داد.
* برای تهیه اسموتی، می‌توان به دلخواه مقداری شکر و یا عسل ویا حتی نمک و گلپر به آن اضافه کرد.
* خودتان را به یک اسموتیِ خاص عادت ندهید. در تهیه این نوشیدنی سعی کنید متنوع عمل کنید. بدن شما به انواع میوه و ویتامین نیاز دارد.
* سعی کنید خیلی نوشیدنی‌ها را پیچیده نکنید و با هر چه که به دست‌تان می‌آید، اسموتی نسازید. حداقل دو و حداکثر شش نوع میوه، گیاه، سبزی، مغز و … استفاده کنید. باید موادی را برای اسموتی انتخاب کنید که به راحتی هضم شوند و مشکل ساز نباشند.

 

موضوعات: گزارشات فرهنگی مدرسه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...